Situation: Lektion

– Men hur GÖR man?!

Den frågan skulle nog kunna sägas vara den stora frågan hos många nyexaminerade lärare! Nyexad står man där med sina ämneskunskaper, tankar om pedagogik och undervisning, sin ovana vid praktiska göromål och med en skriande  brist på rutin.

Som lärarstudenter har vi planerat och genomfört lektioner, men VFU:n, den skiljer sig mycket från verkligheten, den! Hur sätter man nu i gång? Hur och vad gör man innan man samlat på sig erfarenheter såväl som en välfylld idébank med lektionsmaterial?

Det tänkte vi att vi på Metabolism skulle försöka tipsa om. För handen på hjärtat –  metodiken är ju vad vi skriker efter! Inte för att vi vill ha fix färdiga upplägg för enkelhetens skull, men för att slippa famla tills vi  fått den rutin i vardagen som krävs för att ge mer kraft åt ”att hitta på själva”. Och för att goda idéer och metoder tål att spridas!

På lärarbloggar  måste det finnas mycket att lära, vi ska försöka botanisera och samla, såväl som komma med egna idéer!

Första delen i Metabolisms serie Situation: Lektion handlar om något grundläggande, om själva planerandet. Om det återkommer vi i  morgon!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: