Blogga med klassen

Om att låta eleverna blogga tipsade jag en nyexad lärarstudent, förlåt lärare, om. Men några praktiska tips om hur man startar upp det hela hade jag inte att komma med (ännu).

  • I Svensklärarföreningens tidning ”Svenskläraren” nr 3, fanns en artikel av Cecilia Ericstam, gymnasielärare i svenska och engelska,  om varför man ska blogga och hur man kommer igång. Den finns tyvärr inte på nätet, men här kan man beställa numret.

Där tipsas också om några bloggverktyg:

www.edublogs.org

www.blogger. com

www.typead.com

  • Språkmakargatans Liza Greczanik har skrivit boken ”Bloggen möter undervisningen – konkreta metodiska tips”Läs om den här!
  • Ett reportage om att blogga i klassen och om projektet e Twinnings där kontakter knyts mellan skolor runt om i världen, kan man läsa på Multimediabyrån, Skolverket.

Uppdatering:

Comments
2 Responses to “Blogga med klassen”
  1. Inga M skriver:

    Jag undervisar små barn i grundskolan så de kan inte bidra så mycket själva till bloggning. Men jag hade en blogg ett par år där jag skrev om klassens liv och tog massor av bilder på det vi gjorde. Det var uppskattat av föräldrar och speciellt av föräldrar som hade delad vårdnad med varannan vecka. Jag kollade med skolledningen först hur jag skulle göra. Fick då anvisningar om att inhämta alla föräldrars godkännande först att barnen fick vara med på bild och bli omskrivna med namn. Sedan så spärrade jag bloggen med lösenord så att att enbart klassen kunde komma in på den.

    Nu bloggar jag inte längre eftersom vi har totalt fotoförbud på skolan och utan bilder blir det inte så bra tycker jag.

    Om jag undervisade äldre barn som kan vara mer aktiva själva så skulle jag nog ha en klassblogg som jag hade ”makten” över. En blogg där man kunde publicera bilder och texter som eleverna gjort.

  2. metabolism skriver:

    Jag skulle önska gymnasiesonens klass hade en klassblogg – för av honom själv får man ju inte veta mycket om vad som händer i skolan! Inte så mycket som nyfikna jag vill veta iaf!
    /Janis

Kommentera

