Demokrati i skolan

Ett spam med angeläget innehåll – vem hade kunnat tro det!

Jag citerar rakt av:

hej!

ville bara tipsa om en ny rapport från Rädda Barnen. Den heter Vems röst väger mest? och visar att vuxna står i vägen för elever som vill ha inflytande i skolan.

Vi har ställt frågor till elever, rektorer och skolpolitiker om vad de tycker att elever ska få vara med och bestämma om. resultaten är talande!

Lyssna på ekot här.

Läs mer på Rädda barnens webb och ladda ned rapporten: här.

* * *

Filippa på Dagens skola har redan tagit upp rapporten i två blogginlägg. Här där hon visar på hur hon själv involverat sina eleverna i undervisningens upplägg och innehåll:

Under de senaste åren har jag vågat involvera mina elever i planeringen och kursupplägget i svenska och historia – de ämnen jag undervisar i. Eleverna får sätta sig in i kursmål, kriterier och frossa i olika läromedel för inspiration. Gruppvis får de diskutera ett upplägg så att alla bitar som skall täckas täcks. De får fundera över examinationsformer, spännande och kreativa uppgifter och konkreta presenationsdatum. Slutligen får varje grupp presentera sitt förslag för de andra i klassen och så sammanställer vi det hela till en enhetlig planering.

Det brukar bli mycket, mycket bra!

En bonuseffekt är för övrigt att de svårtolkade kriterierna (som jag tidigare endast brukade läsa upp på overhead och trycka upp i 30 olästa exemplar) nu blir levande dokument som läses, granskas, stöts och blöts och överförs till praktiken av eleverna själva. Kan det bli bättre?

Nej, jag tror inte det, Filippa! I ett annat inlägg tar Filippa upp den tråkiga inställningen många vuxna har till barn, när hon svarar på SvD:s Sanna Raymans inlägg i debatten – ett inlägg som i mitt tycke förminskar både barn och demokrati –   ”Barnadyrkan! Lägg ned!”.  Läs här.

I övrigt vill jag rekommendera Gunilla Molloys ”Skolämnet svenska – en kritisk ämnesdidaktik” där Molloy fortsätter att förespråka ett nytänkande inom svenskämnet, ett där undervisningen formas utifrån kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget. Jag hoppas kunna återkomma till Molloys bok och tankar någon gång i framtiden.

Comments
2 Responses to “Demokrati i skolan”
  1. Filippa skriver:

    Hej! Vad glad jag blev att du tyckte om mitt inlägg. 🙂 Molloy är en pärla!!! Jag måste genast införskaffa boken i fråga för den har jag inte läst. Tack för tipset!

    Har inte ett dugg med detta att göra men jag har faktiskt ”tagit över” en av eleverna i klassen som Molloy använder sig av i sin avhandling. Gulp alltså!!! Vilken fruktansvärd situation för en stackars oslipad svensklärardiamant. Jämföras med Molloy – idolen, liksom!

    Tack och lov var eleven en ängel som såg genom fingrarna på allt tok jag hittade på under åren. 🙂 Och även om jag inte är någon Molloy så gick det nog ganska bra i alla fall…

  2. metabolism skriver:

    Jag tycker ofta om dina inlägg, Filippa, jag är bara dålig på att berätta det – läsa hinner man oftare med än att kommentera!

    Vad roligt att du delar med dig av din historia om eleven och Molloy! Haha, jag kan förstå hur du kände det, och jag är säker på att det gick alldeles utmärkt!

    /Janis

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: