Att skriva

”När jag skriver gör jag det instinktivt, jag hör det, jag gör det, men jag vet inte vad det är jag gör.

Jag har ingen metod, ingen teknik, ingen rutin.

Börjar jag tänka går det inte.

Att tänka är att misstänka att jag tänker fel.

*

Man måste tycka om det man skriver.

Om inte tycka om så tolerera.

Om inte tolerera så stå ut med.

Om inte stå ut med så ignorera, göra något annat.

Men det kan inte jag.

Personer som tar sig på ett sådant allvar som jag numer gör har jag alltid betraktat som beklagansvärda och löjeväckande offer för sin egen allvarsamhet.

Att sitta där instängd i sig själv och tro att det är hela världen.

Och så blev jag ett sådant offer själv.”

Orden är Bodil Malmstens, ur ”Sista boken från Finistère” (sid.145-146). Orden hade kunnat vara mina – om jag hade kunnat skriva så som Bodil Malmsten gör.

Malmstens bok blir här för mig  inte läsning som eskapism. Utan som igenkänning. Även om det är en författare som skriver om sitt författande, och jag bara skriver uppsats, är det ändå en tröst.

Comments
2 Responses to “Att skriva”
  1. christermagister skriver:

    🙂 Skillnaden på vanligt författarskap och uppsatsskrivande är ju att man i det senare MÅSTE ha en speciell metod, teknik och form. Och vem sjutton gillar det egentligen? Det är väl därför det så ofta skrivs ”populärversioner” av avhandlingar.

    Jag läser en del uppsatser och avhandlingar om intressanta ämnen (som inte alltid finns i populärversioner), men då handlar det om att läsa inledningen och slutsatserna. Allt däremellan läser jag bara om jag behöver ”bevis” för slutsatserna, och då är det ju faktiskt bra att formen gör att ”bevisen” är lätta att hitta. Det är väl på så sätt man får försöka se det när man skriver… Man författar en bra inledning och avslutning och däremellan försöker man skriva tydliga ”bevis”.

    Jag pratade med en tjej i min grupp häromveckan som GILLADE den vetenskapliga formen och jag föreslog genast att vi skulle skriva tillsammans. Jag hoppas att det blir av…

  2. metabolism skriver:

    Vad fiffigt att hitta en skrivkamrat med de böjelserna! Och grattis till att ni har lov att skriva tillsammans – hade Monica och jag skrivit C-uppsats tillsammans hade vi peppat varandra och tänkt varandra framåt, så vi inte hade suttit i den tråkiga sits vi nu sitter i, alldeles ensamma på varsin pottkant!

    /Janis

Kommentera

