Snart

Min högskolesponsrade ryggsäck håller på att gå sönder. Både högst upp vid dragkedjan och längst ner i botten. Å ena sidan tänker jag att det är tävling om vem som fullföljer sitt uppdrag först. Jag med uppsatsen eller ryggsäcken med sönderfallet. Å andra sidan är det lite bitterljuvt. För den är ju bra att ha samtidigt som den är lite pinsam. Så många böcker som jag proppat ner i den. Så många människor som läst högskolans namn när jag klampat förbi dem. Snygg och spektakulär är den inte, snarare trygg och ordinär. Redig liksom. Men nu spricker den i sömmarna, just när bördan är som tyngst.

Symboliken går dock inte att ta miste på. Snart är lärarutbildningen slut. Då finns det inga trygga högskolekorridorer att vandra runt i, ingen varm choklad från caféerna, inga focaccior, tysta läsesalar eller träiga föreläsare. Inga kursare att fika med, ingen säker plats att komma tillbaka till från en grym vfu-period.

Att min ryggsäck går sönder just nu är inget annat än ett bevis på att det är dags att gå vidare. Jag måste gå vidare. Och även om jag har en hel termin kvar så är det hög tid att se framtiden i vitögat och ta ett stort kliv framåt.

Om dikten är sann är det ju inte så farligt, bara ett litet tag. Men ändå. Visst gör det ont när ryggsäckar brister.

Comments
One Response to “Snart”
Trackbacks
Check out what others are saying...


Kommentera

