Dagbok: Janis C-uppsats, v. 6

Skriva, skriva , skriva. N. har fått jobb! Funderar, skriver, mardrömmer. N. (en annan) är klar med sin uppsats – jag har lååångt kvar. Skriver, tänker, tänker om. Vet inte hur jag ska få ihop det. Ungefär så, kan veckan summeras.

Måndag: tar det försenade tåget till högskolan, och sitter i datasalen tillsammans med Monica och H. och skriver å skriver å skriver i fyra timmar. Lunchar med nämnda damer i  en timme, och fortsätter sen att skriva å skriva. Med avbrott för P. som ringer och undrar hur det går, själv är han nöjd över sina hittills nio sidor text (jag vill också ha en dos av hans tillförsikt!), och N. som har fått jobb (som lärare)!! WOW!  Så roligt! Alldeles underbart!

Jag drunknar i mängden material, jag blir yr i huvudet av allt som kunde sägas om jag bara kunde få fram det (i tid). Efter tre timmar ger jag mig, jag tänker inte längre en endaste konstruktiv tanke. Tar ett annat försenat tåg hem. Sjunker ner i soffan och rör mig inte ur fläcken.

Tisdag: Går och lägger mig efter att barnen kommit i väg på morgonen. Högst otillåtet, men att skriva med en dödstrött skalle ger ju ändå inte särskilt mycket. Efter en otäck mardröm som Freud säkert skulle kunnat koppla till uppsats-skrivandet och den kommande förudmjukelsen och skammen (om jag inte fixar´et) skriver å skriver å skriver å skriver jag. I 5 timmar, med bananpaus och tändande-av-tomtebloss-paus (det senare sonens idé). Funderar på att ta bort delar i det digra materialet. Tänker om. Jobbar på olika delar, osäker på om jag ändå skriver på sån´t jag i slutänden ska ta bort. Förundras över hur mycket tid man kan spendera på att skriva, utan att det egentligen ger något. Känner mig lite olycklig över att jag inte kommer att göra studien rättvisa, eller eleverna som jobbat med att bidra till den. Om jag hade mer tid, då skulle det säkert kunna bli något. Men tid är vad jag inte har. Den försvann eller slösades bort i början. Mitt bästa råd till de som ska göra en studie inför sin C-uppsats: Se till så ni får göra den OMGÅENDE! Går inte det, så gör någonting annat! Ett annat råd: Drabbas ni av skrivkramp – så ta helt ledigt i en vecka, så går det nog bättre sen –  i stället för att krampaktigt försöka göra något som inte låter sig göras.

Onsdag: Måste skura hallgolvet innan jag far, så först 9,30 är jag på plats. Monica och jag läser varandras uppsatser på skärmarna, och ger respons. Monica verkar ligga bättre till än jag. Hon har gått om – jag har nog skrivit fler dagar, fler timmar, men hon har sammanhängande text, jag tusen och ett fragment. Skriver på till 17, med avbrott för lunch med Monica, och ett par korta avbrott. Under en paus träffar jag N. som är klar (preliminär-klar) med sin uppsats! Ja, han började i tid, han. Själv inser jag att nu är det dags att ”kill your darlings”, jag får ta bort 2/3 av studiematerialet, det blir för ohanterligt. Vilket innebär textändringar både här och var i texten. Klipper ut de överflödiga. Får beslutsångest, klipper in det igen. Ännu en dag, ser ingen ljusning än. Men själva skrivandet är ganska roligt, om jag låter bli att tänka på allt som inte ännu är skrivet.

Ventilerings-schemat har kompletterats med opponerings-schemat, jag antecknar datumen, och undrar om jag kommer att sitta där med min uppsats, eller med bara skelettet till en uppsats.

Torsdag: Kommer inte igång före 10, fy på mig. Men kläcker en ny idé under tiden jag är overksam. Varje gång jag öppnar dokumentet blir jag först alldeles lamslagen, det återstår så mycket, både att återge andras tankar och att tänka själv. Har svårt att koncentrerar mig på analyserandet, resultaten och diskussionen. Lägger ner tid på annat jag försummat, såsom tidigare forskning och teori-redogörelser. Fördelen med spridda fragment är att det alltid finns något att ta tag i, vilket skrivhumör man är på. Nackdelen är att man blir yr i huvudet så snart man öppnar upp dokumentet. Cirka sex timmar senare tar det slut, i huvudet.

Fredag: 6,5 timmar på högskolan. Borde ha blivit fler, men när man till slut inte kommer på något … Det jag skulle kapa igår har jag bestämt mig för att behålla. Undrar hur det kommer sig att jag ligger så illa till? Men den sista studien gjordes förra fredagen, så jag har bara haft allt material i en vecka, så det är kanske inte så konstigt. Och nu återstår en vecka att tills det ska diskuteras med min handledare. I morgon jobbar jag, och på söndag skulle jag behöva en vilodag, och sen har jag fyra dagar på mig att få ihop det. Låter det troligt? Nej, inte särskilt. Skulle hålla tummarna om det inte vore så att då går det int att skriva.

Orkar inte fundera över veckans val av Beatleslåt.

Comments
2 Responses to “Dagbok: Janis C-uppsats, v. 6”
  1. Lina skriver:

    Janis! Jag tror på dig! Det låter som att du kommer landa fint på fredag (och tro mig, jag känner ju din potential)!

    Apropå fredag:
    du, jag, Monica + alkohol en masse = bra idé? =)

    Kram och pepp!

  2. metabolism skriver:

    Mucho bra idé! Men tyvärr inte möjlig – jag jobbar. När jag inte skriver jobbar jag, så kul har jag! Och likadant är det hela jul- och nyårshelgen och tiden därefter, livet leker verkligen! Men SEN, då är jag på!
    /Janis

Kommentera

