Dagbok: Janis C-uppsats v. 5

Det började röra på sig i förra veckan, och nu känns det faktiskt som jag jobbar med en C-uppsats – inte bara att jag lider av (med) en C-uppsats …

Mån: Mellan 9,30-16 jobbar jag främst med att analysera det material jag hittills samlat in. Teorimodellerna kommer vara svåra att tillämpa. Skit också! Fikar sen med Monica medan vi pratar uppsatser, hem med 17,45-tåget.

Tis: Vaknar redan vid 5 – och börjar läsa metodikhandboken. Det kunde jag ju ha gjort tidigare! Blir arg på mig själv – jag gick visst på att vi alla är så duktiga ”med goda akademiska meriter”, eller vad det nu var som sades, när det  som skulle blivit  en veckolång upptakt till uppsatsskrivandet endast kom att innehöll en föreläsning. Jag har vimsat omkring som en höna i tron att jag kan. Skulle kanske inte gjort så annorlunda, men med ett större lugn, om jag börjat med att strukturera mig á la konstens alla regler. Och det är lugnet jag saknat när jag stressat upp mig och tanke- och skrivkrampat. Får ett par nya uppslag hur som helst. Klockan 9 sätter jag mig vid datorn för att utifrån det jag läst dels disponera om min uppsats lite, men främst skriva in anvisningar till mig själv. Därefter återgår jag till ”analyserandet” – det är mycket, mycket tidskrävande. Kl. tre går luften ur mig, men när jag inser att jag hållit igång i 10 timmar ger jag mig ledigt.

Ons: Ångan från i går har dunstat bort. Funderar över vilken av alla lösa trådar jag ska ägna mig åt för att vara mest produktiv. Sätter igång, och kommer igång. Skriver och funderar över analysen. Varför valde jag min frågeställning; varför grävde jag själv den grop jag kommer att ligga och sprattla i under jul- och nyårshelgen? Kunde jag inte valt något mer handfast? Men, det börjar ändå, på en aning machosistiskt sätt, kännas en aning kul. Eller?

Tors: Gör en liten vid-sidan-om-observation i ottan, drar sedan vidare till högskolan och datorsalen. Lunchar med Monica och två andra uppsatsskrivare. Vi diskuterar vad som varit bra och dåligt i vår lärarutbildning, vi har lite olika meningar. Undrar om de 8000 lärarstudenter som kommit till tals i lärarutbildningsutredningen är representativa förnågon av oss? Måste nog läsa den snart. Handledarträff på eftermiddagen. Positiv respons. Alla (typ 3) som säger att det verkar bra, kommer att gå bra … de förstår ju inte hur jag liiider! Ska jag behöva säga ”Ha, vad var det jag sa!” till dem när jag misslyckats, och får stå där med skammen? Och vad ska jag skriva på bloggen?! Ljuga och låtsas att jag fixade det? Nä, nu måste jag skärpa till mig: Det kommer bli bra! Även en tunn soppa är en soppa! (Även en icke godkänd C-uppsats är en C-uppsats). Jag har 33 sidor varav väl hälften är bilagor. Jag har en hel del text, men knappt en handfull sammanhängande stycken. Jag har teorier som jag inte vet hur jag ska applicera. MEN – jag har faktiskt 33 sidor, vad de än består av! Jippie! Så kan man också välja att se på saken.

Fre: Den sista studien. Den kanske mest spännande. Men nu börjar jag oroa mig för att jag har mer material än jag kan hantera… En snab kompisträff och födelsedagspresent-inhandlande, sedan hem för att renskriva dagens studie.

Sedan fljer nästan två veckor med intensivt arbete. Den 8/12 ska rå-manus vara klart, då ska analys-  och diskussionsdelen vara klar. Jeeesus!

Men, eftersom jag är trött på mitt eviga gnällande och jobbar hårt på att bli en bättre och positivare människa, så avslutas veckan i dur!

Veckans Beatles-citat:

Obladi oblada life goes on bra
Lala how the life goes on
Obladi Oblada life goes on bra
Lala how the life goes on

Kommentera

