Dagbok: Janis C-uppsats v. 3

thefanclubdotcomannonskampanj-sydsvenskan Varför skriva dagbok på bloggen? Förutom att det väl är en ”typisk” blogg-genre, så vad är det för vits? Jo, mitt syfte är att skriva för att inte glömma hur det kan vara att skriva C-uppsats, och mina frågeställningar är: när jag, i vår, får för mig att (frivilligt) skriva C-uppsats igen, kommer jag att göra det efter att ha läst igenom dagboksanteckningarna? Kommer jag att vara så jä-a dum att jag gör om det ?

Men, trots allt, så slutar veckan med solsken.

Måndag
Studieveckan började egentligen redan i går, söndag. Läste större delen av dagen (den del då jag inte SOV).
Känns som det äntligen lossnat, peppar, peppar. Två veckors liiidande och sedan for proppen ur ketchupflaskan. Det kanske är någon slags process; det måste gro och göra ont när knoppar brister – sen kan man börja på riktigt. Skrev instruktionerna till informanterna. Stackarna, de får jobba hårt. Om de jobbar – annars blir det inte mycket till studie, haha! Ska man köpa något åt dem? Muta dem, eller visa sin uppskattning efteråt?
Det svåra är att veta vad som är relevant att skriva om innan jag fått göra min studie – kommer jag få slänga hälften, eller kommer jag sakna massor när jag börjar analyserandet och diskussionen. Förmodligen det sista. Skit samma, jag är på g. Och jag känner mig inte så jäkla dum längre – och inte gnällig alls! Härligt!

Tisdag
Euforin varade i en dag. I dag var det betydligt segare. Läser, antecknar, kommer inte på något nytt. På kursen i uppsatsskrivande på eftermiddagen ställer jag några formalia-frågor, men kursledaren ser sig tydligen mer som handledare än kursledare för alla får dra sina ämnen, syften, metoder. Min studie ifrågasätter han rejält. Inte bra för energin och självförtroendet! Men om min handledare och PM-ledaren har sagt OK, varför ska jag bry mig, särskilt som jag tycker flera av invändningarna vittnar om oförståelse för en viss slags studier i allmänhet.

Onsdag

Jag är konstant trött, sover dåligt (vaknar vid 4-tiden med uppsatsen i huvudet). Ska det vara så här fram till i januari? Jag skulle ha mycket att säga om upplägget av C-uppsatsskrivandet, om någon frågar. Tankeprocessens utrymme, till exempel, skulle jag kunna fråga om var den är tänkt att få  plats. Sju-åtta timmar framför datorn i dag också, mest läsning av pdf-filer. På kvällen får jag ett mejl att jag kan börja min studie redan imorgon bitti.

Torsdag
Vaknar vid 4. Ena ”vingen”, den som hör ihop med musarmen, värker så jag inte kan somna om. Jaha, nu har stillasittandet gjort sig påmint. Och jag har inte ens börjat skriva på riktigt.
”Gör en studie” på morgonen i klassen som ”fått lyckan att studeras”, åker hem för att ”analysera” den därefter. Roligaste, intressantaste läsningen hittills! Ge mig min examen och ge mig ett lärarjobb, för f-n! Nu! Jag vill ut i verkligheten, till eleverna, lektionerna!

(Fredag)
Imorgon är det träff med handledaren. Jag avslutar veckans dagboksskrivande redan i dag, mitt i när jag har som trevligast.

Veckans Beatles-citat:

Little darling, I feel that ice is slowly melting
Little darling, it seems like years since it’s been clear
Here comes the sun, here comes the sun,
and I say it’s all right
It’s all right

Uppdatering: Förtydliganden:Vingen” är lika med skulderbladet. ”Little darling” är lika med c-uppsatsen.

Kommentera

