Nu drar jag!

Klockan närmar sig 10 och jag har redan fått nog av C-uppsatsandet. Jag tar en paus och tröstar mig med att  om kung Amasis kunde styra hela Egypten med ett minimum av arbete, så kan väl jag fixa en sketen C-uppsats på än mindre arbete :

[Den egyptiske kungen Amasis] skötte sina göromål på följande sätt. Om morgonen ändå fram till den tid, då torget blev fullt (kl 10 f.m.) ägnade han sig ivrigt åt förefallande ärenden, men den följande delen av dagen drack han och skämtade med sina dryckesbröder och var lättfärdig och uppsluppen.

Hans vänner förargar sig över detta och förmanar honom att i stället sköta sina göromål dagen i ändå, sittandes på en hög tron. De tycker inte att han uppför sig som det anstår en konung. På detta svarar Amasis:

Den, som har en båge, spänner den när han behöver den, men när han använt den, spänner han ned den. Om den vore spänd hela tiden, skulle den brista, så att man inte kan använda den, när den behövdes. På samma sätt är det med människan. Om hon alltid vill syssla med allvarliga ting och inte till någon del överlämna sig åt glädjen, så skulle hon så småningom antingen bli galen eller också förslöad. Detta inser jag och ger åt både glädjen och allvaret sin del.

Min sträng är nära att brista, galenskapen lurar runt hörnet och jag känner mig redan kraftigt förslöad. För min hälsas skull måste jag se till att ta det lugnt och kurera mig! Jag måste överlämna mig åt glädjen! Tisdag förmiddag … var hittar jag glädjen då, månntro? ? Amasis glädje innefattar ju rusdrycker och dryckesbröder, det är ett problem … det vore väldigt patetiskt om jag sätter mig på kvarterspizzerian och ölar! Var finns den något mer städade lättfärdigheten och uppsluppenheten? Jag drar ut och spanar!

Comments
2 Responses to “Nu drar jag!”
  1. annapanna51 skriver:

    Är det svårt att hitta städad lättfärdighet i Sverige idag? Jag tar gärna emot tips på var den finns!

  2. metabolism skriver:

    Jag hittade en slags städad lättfärdighet på sushi-lunchen tillsammans med en väninna som hade mycket roligt att berätta. Kanske var det mer trevligt än lättfärdigt – eller så är det så städad lättfärdighet ser ut: allt som är trevligt och inte är jobb eller studier eller måsten? Städad uppsluppenhet ska jag prova i morgon, på kvällen, på restaurangen.
    /Janis

Kommentera

