Molloys metodik – 2

Skrivportföljer arbetar väl ”alla” svensklärare med nu, men jag tar ändå upp metoden. För att jag har sett att innehållet i portföljerna bara samlas för att läraren ska ha ett material som underlag för sin betygsättning vid terminens slut – och då har man ju missat en del av poängen med metoden:

I en skrivportfölj där elevens texter samlas kan elevens skriv- och språkutveckling följas, och den möjliggör också elevens egna reflekterande över texter och skrivprocess (s. 48). Alltför ofta produceras texterna endast i avsikt att leverera vad läraren efterfrågar, och inte minst för att de ska värderas, betygsättas (enligt min erfarenhet). I en textbaserad skrivundervisning skriver eleverna ofta, och genom att samla sina texter och återkomma till dem ser de sin egen utveckling. De lär sig hur man arbetar med språket i process med reflektioner, respons, dialog och omskrivningar. En skrivportfölj ger på så sätt elevtexterna ett verkligt värde, i stället för att vara en engångsartikel som efter bedömning förpassas till papperskorgen. Skrivportföljen möjliggör också något viktigt för den betygssättande läraren: ett rikt material av texter för att avläsa elevens språkanvändning och -utveckling, i stället för de konstruerade proven (s. 237).

Sidokommentar: Jag tror , precis som många andra, mycket på att låta eleverna skriva för tänka läsare, riktiga mottagare (mer än en för en, en betygssättande lärare). Mycket, kanske det mesta, av det som skrivs i skolan, vare sig det är litteraturreflektioner, egna berättelser eller argumenterande texter, skulle till exempel kunna samlas i antologier, i en klasstidning eller publiceras på webben.

*

Molloy, Gunilla (1996) ”Reflekterande läsning och skrivning”. Lund. Studentlitteratur.

Molloys metodik 1 hittar ni här, och introt till den lilla miniserien om Molloys metodik hittar ni här. Nästa del kommer senare i veckan.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: