Det är inte jag (lärarstudenten) som ska skämmas …

Jag var på stor fest med många gäster i helgen. Alla fick vi namnbrickor med en liten personlig kommentar och vår relation till värden eller värdinnan beskriven. ”Janis, X:s lärarstuderande klasskompis” stod det på min.

Nej, var min första reaktion, nej! Usch, ska jag gå för lärarstuderande … en sådan där som går en undermålig utbildning där vem som helst kommer in, där de inte lär sig något och vem som helst tar en examen (i att bli en dålig lärare) (och i världens sämsta skola, den svenska).

SÅ LÅNGT har det alltså gått, att jag inte kände stolthet över att skylta med att jag är lärarstudent! Jag som borde vilja bära namnbrickan i PANNAN och stoltsera med den: – Ja, jag är lärarstudent, och jag ska bli lärare – ett av världens viktigaste jobb! I den svenska skolan – som absolut ska bli bättre, men vars död är betydligt överdriven!

Min första spontana reaktion blev jag både överraskad och beklämd av. Till en början. Tills jag erinrade mig att så är det ju inte. Det är ANDRA som har den bilden av lärarutbildning och läraryrket. Inte bara några självutnämnda experter (ni minns väl den där austronauten som efter en halv livstid i USA kom med synpunkter på hur den svenska skolan är) utan främst vår utbildningsminister, emellanåt uppbackad av lärarfackens ordföranden; de är det som gått i täten för att svärta ner en hel utbildning, en hel yrkeskår och alla unga människors svenska grund- och gymnasieskola.

Vilken lycka då att läsa Anne-Marie Körlings inlägg! Eftersom jag just börjat läsa ledarskapskurserna på högskolan väljer jag ut detta korta citat: ”Det är inte ledarskap att leda och förleda människor att tro att det är en kris i skolan av det slag som påstås av vår skolminister.” Läs hela hennes inlägg här (där det även finns n länk till vad Expressen skrivit om SR:s granskning av ministerns uttalanden). En text som jag tycker Anne-Marie skulle posta direkt till utbildningsministern (om hon inte redan gjort det)!

Mats på Tysta tankar refererar (och länkar) också till SR:s nya programserie där ministerns uttalanden ska granskas (vilka belägg har han?) och aktuella reformer kommer att problematiseras (stöds de av skolforskningen?). Mats skriver att han ” … är tagen av hur en svensk partiledare reduceras till en simpel lögnare och rabulist. Folkpartiets kampanj för att smutskasta svensk skola har pågått så länge att vi till sist har vant oss och tagit in budskapet” . Läs och hitta radiolänken här !

Mats länkar också till en fin krönika i SvD (här) och han skriver: ”Arbetet med att återerövra rätten att beskriva svensk skola har börjat. Den första striden står om “the F-word” (d.v.s. flumskola). Går det att ladda om det med positivt innehåll? Det är nog bättre att fokusera på de aspekter Anna Larsson [SvD] lyfter…” . Jag avslutar med ett citat ur den artikeln:

”Vad jag såg var en hel drös av engagerade människor som brinner för sitt jobb; att guida våra barn rätt på sin väg mot vuxenlivet, ingjuta självkänsla i dem och fylla dem med all den kunskap de behöver. Ödmjuka mentorer som förstått något som de flesta av mina gamla lärare bara skulle ha garvat åt: Att dom är där för barnens skull, inte tvärtom. Och att alla ska med.”

Svartmålningen ifrågasätts och skolan beskrivs i positiva termer … är det äntligen dags för en ny, rättvisare bild av skolan nu? Tid för konstruktiv kritik och ett tillvaratagande och talande-öppet-om-allt-det-goda -och-bra som faktiskt också finns i skolan? Det bra och fungerande som det ska talas mer om, som inspirerar, som kan sprida sig som ringar på vattnet? Och kanske är det till och med tid för en nyanserad kritik av lärarutbildningen och kanske lite positiva tongångar om den också (så man slipper skämmas, och gömma undan sin namnbricka under sjalen)?

Comments
8 Responses to “Det är inte jag (lärarstudenten) som ska skämmas …”
  1. Magistern skriver:

    Jävligt bra inlägg!

  2. Filippa skriver:

    Så bra skrivet! Nej, vi ska inte skämmas. Önskar bara att fler reagerade starkare över det märkliga i att vår utbildningsminister ljuger ihop en verklighet som vi bara ”köper”…

  3. NPF skriver:

    Blir nästan gråtfärdig av lycka för att jag ser MIN bild av den skola jag arbetar i, beskrivas av någon annan och att våra upplevelser överensstämmer (citatet av Anna Larsson, SvD). Jag hade så smått börjat tro att jag är tokig, korkad och naiv som inte fattar hur eländigt det är i skolan!

  4. NPF skriver:

    ”… skolan när den är som bäst” skulle det stå. Det finns en del som inte är bra också, men nog har det blivit lite väl mycket och väldigt onyanserad kritik på slutet – kritik av saker som i mina ögon inte borde kritiseras.

  5. Hipp hurra! Kollega här, från kollegan här… bästa du… Anne-Marie

  6. Janis skriver:

    Till alla: Tack!

    Ja, det skrivs alltför lite positivt om skolan! Det kanske är lärarna själv som måste göra det, om det ska bli något mer: tänk om alla arbetslag skrev varsin text om allt det som är bra och skickade till sina lokaltidningar och till morgon- och kvällspressen – att alla tidningsreaktioner ÖVERSVÄMMADES av rapporter från fältet – det vore väl härligt!
    Och sedan kunde en ny text, om vad lärare själva ser behöver förändras, översvämma redaktionerna. Och därefter hade vi kanske en mer konstruktiv skoldebatt i media?
    Ja, man kan ju alltid fantisera! Eller vill någon dra igång något, på riktigt?

  7. NPF skriver:

    Allvarligt… det där med en massöversvämmning av det som vi upplever POSITIVT skulle vara skönt att genomföra! Och att sen också följa upp med sånt som behöver diskuteras och förändras. Ja… ditt förslag är alldeles ypperligt… *drömmer* 🙂

  8. Monika skriver:

    Du skall vara stolt 🙂

Kommentera

