Absurt argument emot förbjudet mot skriftliga omdömen?

Nu behöver jag hjälp, hjälp med att förstå argumentet. DN får gärna vara den som hjälper till att reda ut vad jag läst, för det var DN som skrev artikeln som fått mig förvirrad :

”Mona Sahlin försökte förgäves få regeringen att slopa de skriftliga omdömena (…) Men Jan Björklund var obeveklig. Att som tidigare förbjuda lärarna att skriva ned om eleverna uppnår kunskapsmålen eller ej kallar han ”absurt”. Problemet är ju att så fort man skriver ned något om hur det går på ett papper, då är det ju betygsliknande, säger han.”

Att förbjuda skriftliga omdömen är ”absurt” enligt Björklund. OK, det är en åsikt jag kan respektera. Men förklaringen till varför det är absurt att förbjuda något skriftligt som handlar om kunskapsmålen uppnående eller inte uppnående är alltså att ett skriftligt omdöme blir betygsliknande?

Var de skriftliga omdömena förbjudna skulle det inte vara ett problem att skriftliga omdömen blir betygsliknande – för de skulle ju aldrig skrivas. Eller?

Är det min (måhända fördomsfulla) o-förtjusning i vår utbildningslminister som grumlar min förståelse? Är det DN:s grumliga text som inte gör Björklunds argument rättvisa? Borde jag som Magistern lyssna till vår skolminister direkt i stället för att läsa honom citeras för att förstå honom bättre – och med en kanske positivare respons?

Jag skulle gärna se en uppföljare på artikeln som kanske skulle göra utbildningsministerns uttalande störrre rättvisa – så att jag också fick en schysst chans att förstå vad det är han säger. Då vill jag höra 1) de verkliga skälen till varför han tycker nej till skriftliga omdömen är absurda och 2) om han kan se några problem med skriftliga omdömen. Det hade jag önskat av min morgontidning, så jag sluppit fundera på vad ministern säger i stället för att överväga hans argument. Om det nu inte var så att det var hans argument … hemska tanke. Antingen är jag dum som ett spån som inte förstår vad han säger – eller så är vår utbildningsministers argument precis sådär kringelikrokiga, och inte djupare än så.

Comments
3 Responses to “Absurt argument emot förbjudet mot skriftliga omdömen?”
  1. Magistern skriver:

    Kan vara en idé, Janis. Jag har inte varit särskilt förtjust i honom tidigare – pga uttalande som ovan. När jag lyssnade på honom låg fokus på helt andra saker – områden som, i mitt tycke, är mer relevant för att skapa en bättre skola.

    Kuriosa: När han själv gick i skolan, agiterade han mot betyg, eftersom han ansåg dessa kränkande. Bland annat. När fan blir gammal…

  2. tråkmagistern skriver:

    Jag lutar nog mot det förra. Men det är svårare att förstå vad en meningsmotståndare anser.

  3. metabolism skriver:

    Magistern: Ja, jag skulle verkligen vilja lyssna själv till honom, och det i en efterföljande debatt där han svarar på frågor. Det känns som att det som filtreras genom media inte alltid blir så heltäckande, precis. Men samtidigt … ingen rök utan eld ; )

    Om jag har förstått rätt, betr. vad du syftar på, Tråkmagistern, så måste man ju säga att den bjöd jag på!

    /Janis

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: