Ur spår

Uttrycket organiserat kaos är intressant. Det brukar användas när man pratar om sitt skrivbord. När jag tänker på hur jag skulle vilja ha det i klassrummet brukar jag tänka att ett organiserat kaos skulle vara trevligt. Ju mer jag funderar på det desto svårare får jag att beskriva vad det är som ska vara organiserat och vad som ska vara kaos.

Ibland kan ju kaos och urspårningar vara trevligt. Det gör att man tänker annorlunda. Det kan å andra sidan ett organiserat tänkande också göra. Som vanligt brukar jag landa i ett ”lagom är bäst”.

Här är en annan urspårning:

”Ett kilo mjöl” från SVT:s serie Grotesco.

Comments
2 Responses to “Ur spår”
  1. annapanna51 skriver:

    Mina kollegor påstår att jag lever i ett organiserat kaos. Själv har jag svårt att säga hur det där fungerar. Ibland blir det så även i klassrummet men till hjälp har jag alltid någon sorts dagordning som jag brukar skriva upp på tavlan innan vi startar kaoset… På det viset får jag själv stöd i att hitta rätt. När det gäller skrivbordet, tja… jag försöker vara organiserad men det blir bara kaos, jag hittar i och för sig alltid det jag ska ha, men jag suktar efter ett skrivbord som är färgkordinerat med små mappar på rad. Jag vete sjutton…

  2. Monica skriver:

    Det är intressant det där… Alla gillar ju ordning och rutiner. Fast ändå inte. Jag har precis flyttat och har ställt i ordning nästan allt. Men skrivbordet har jag inte rört. För jag vet ju vad som kommer att hända. ALLT kommer ju att hamna där till slut.

    Sen kan man ju fråga sig varför jag blir så nervös av ett till synes kaosartat skrivbord när jag faktiskt hittar i röran och vet vad som ligger där.

Kommentera

