Lista över Sommarpratarna i juli 2008

Tre måsten för mig på juli-listan:

Björn Ulveus som ska tala om minnen och minnet och, som jag tror att jag läste någonstans, bristen på desamma. Det intresserar mig! Han ska visst också tala om ”självkänsla: förnimmelsen av att inte riktigt se sig själv” och det låter också mycket lyssnarvärt (lyssningsvärt? lyssnansvärt?? värt att lyssna på!).

Michael Segerström – för att han är han! Han ”kommer att prata om politik, mystik, teater, min mor, begreppet Stumra och om skämtbitens betydelse i mitt liv. Och så om Guldbaggen – naturligtvis. Det kommer nästan uteslutande bli svensk musik.” Jag gillar också musik på svenska, med svenska texter vill säga, det kommer kanske någon gammal goding och något nytt intressant.

Åsa Nilsonne kommer att tala ”om hur vår hjärna lyckas och misslyckas med sin uppgift att först begripa vad som pågår runt omkring oss, och att sedan komma på hur vi ska bete oss.” Låter mycket intressant! (Kanske kommer jag att någon gång framöver att berätta om en gång när jag reagerade spontant på något som verkade som en fara, hur jag då betedde mig  – och hur jag sen kände mig som en idiot när jag kom på hur saker och ting verkligen hängde ihop.)

JULI

1 Amelia Adamo – tidningsmakare
2 Peter Wallenberg – styrelseordförande
3 Jana Söderberg – samtalsterapeut, kommunikationstränare
4 Fredrik Skavlan – norsk journalist, tecknare, programledare
5 Jonas Wahlström – djurexpert, chef Skansenakvariet
6 Peter LeMarc – sångskrivare, artist
7 Olle Carlsson – präst
8 Kajsa Bergqvist – världsmästare i höjdhopp
9 Michael Segerström – skådespelare
10 Isabella Lövin – miljö- och kulturjournalist, författare
11 Leif Silbersky – advokat
12 Tina Nordström – kock
13 Björn Ulvaeus – kompositör, textförfattare
14 Åsa Nilsonne – psykiater, professor, författare
15 Antonia Ax:son Johnson – familjeföretagare, entreprenör
16 Yrsa Walldén – studerande, Lyssnarnas Sommarvärd
17 Mattias Klum – fotograf, filmare
18 Hasse Wallman – grundare och vd Wallmans nöjen
19 Dolph Lundgren – skådespelare, regissör
20 Robyn Carlsson – sångerska, låtskrivare
21 Nils Simonson – kirurg, föreläsare
22 Eva Swartz – vd Natur & Kultur
23 Raymond Ahlgren – egenföretagare, författare
24 Katja Geiger – modeskapare, ”Katja of Sweden”
25 Måns Zelmerlöw – artist
26 Manuel Knight – affärsman, psykolog, föreläsare
27 Jens Lapidus – författare, advokat
28 Annika Söder – undergeneraldirektör, diplomat
29 Martina Lowden – författare
30 Göran Hägglund – socialminister, partiledare kd
31 Karin Mamma Andersson – konstnär

Comments
2 Responses to “Lista över Sommarpratarna i juli 2008”
  1. Beowulf skriver:

    Har lyssnat på tre framstående kvinnor Antonia Axelson Johnson, Eva Swartz oh annika Söder och är nu utled på att höra hur kvinnor i hög ställning skryter en och en halv timma i sträck om hur förträffliga de är, hur höga mål de har, hur hårt de har jobbat och hur fantastisk deras familj är. Kan de inte med dessa framgångnar slappna av lite, vara lite undrhållande, dra ett skämt och berätta att de någon gång i livet gjort bort sig eller gjort något misstag.

    Katja of Sweden var ett bra undantag men annars får man hålla sig till att lyssna till män som Björn Ulvaeus som sade många tänkvärda saker och lyckades bjuda lite på sig själv.

  2. metabolism skriver:

    Jag har inte, trots min lista för att komma ihåg dem, lyssnat på en endaste en av sommarpratarna ännu, förstår inte varför det ska vara så svårt att komma ihåg att sätta på radion. Hoppas kunna lyssna på några av dem på mp3:n när höstens tågresor börjar. Tror kanske att jag komemr att undvika ovanstående kvinnor; jag är inte så förfärligt fantastiskt själv och då känner jag väl mig bara än mer misslyckad … Men kanske kvinnor måste tillåtas skryta; framgångsrika kvinnor är ju ett ganska nytt fenomen historiskt sett och först när de ses som lika självklara (=det finns lika många framgångsrika kvinnor som män) så kan kvinnor ”spänna av” lite mer? Tills dess måste de kanske berömma sig själv, när ingen annan gör det…
    /Janis

Kommentera

