Läslogg: Min fria läsning. Del 6

Den lilla sommarföljetongen i sex delar om vad jag läst under våren för den egna läslustens skull avslutas med:

Bob Hanssons Gunnar

Först blir jag lite störd, lite skrämd. ”Gunnar” skriver nämligen om sitt och alla människors självhat, och det är allt lite beklämmande och deprimerande. ”En rolig bok om tråkiga saker” var ju undertexten till titeln, men det här är lite väl obehagligt. Men det vänder – och ”Gunnar” blir till ytterligare en läsupplevelse. Lite störd blir jag av en tråd som försvinner, men det kanske är en dum invändning. ”Trådar” försvinner ju dagligdags i verkliga livet också!

Och här kopplas den blivande svenskläraren på igen: här finns stoff att hämta till svenskundervisningen! Det märks att det är en poet som skriver: Det finns lek med ord som man kan leka vidare med i svenskan. Det finns filosofiska funderingar att fundera vidare över. Det finns meningar som kan lyftas ut och forma ett helt lektionsinnehåll. Det finns meningar som är ren lyrik, skojig lyrik till och med:

Jag tittar upp mot trädkronorna för att se om där sitter några fåglar.

Jag ser inga fåglar.

Jag tar inte illa upp.

*

Det blev en passande avslutning på vårens fria läsning – det slutar med lyrik, precis som vårens litteraturkurs gjorde. Vilken bokvår jag haft; den ena pärlan efter den andra!

1 Flyga drake, Khaled Hosseini 2 Mig äger ingen, Åse Lindeborg 3 Invasion!, Jonas Hassen Khemiri 4 Strändernas svall, Eyvind Johnson 5 Världens mått, Daniel Kehlmann

Kommentera

