Min fria läsning. Del 4

Eyvind Johnsons Strändernas svall

Oj, oj, oj! Jag säger bara det: oj, oj, oj! Önskar ni ett härligt läsprojekt i sommar så läst först Homeros Odysséen och sedan Strändernas svall – vilken härlig sommarläsning! Och har ni redan läst den – så är det kanske dags för omläsning? Jag var frälst redan när jag läst Romanen om Olof, men nu dyrkar jag Eyvind Johnson! Jag har inte språk att språka om hans verk så det blir bara: Oj, oj, oj!

Men (och detta sägs med värsta reklamrösten) – har du någonsin funderat över hur Odyssevs såg ut, vad han tänkte, hur han var… eller vad som egentligen händer hemma hos Penelope och friarna … eller, inte minst, vad som försiggick mellan Odyssevs och Kalypso och vilka känslor de hade för varandra – då är Strändernas svall ett måste!

Tänk att så kunna levandegöra ett antikt epos! Och allt på det vackraste språk och i den vackraste stil, dessutom!Till exempel scenen där Odyssevs möter med Nausikka på stranden som är är så berömd. Själv såg jag inget så särskilt speciellt – tills jag läser Johnsons växelsång i det som sker strax innan de möts. Oj, oj, oj!

Och när man närmar sig slutet och titeln ”Strändernas svall” förklaras och man tittar efter när boken gavs ut – 1946 – då får berättelsen ännu mer tyngd.

*

Jag har tidigare i våras sagt att jag älskar både Moa Martinsson och Salman Rushdie, men det är ju Eyvind jag älskar mest av alla! Just nu i all fall. Det är som när man är tonåring – kärleken är evig, det är bara föremålen som växlar. Men inom litteraturen får man väl älska ett helt harem om man vill, eller hur!

Comments
One Response to “Min fria läsning. Del 4”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] läste Monica Odysseen, och här läste jag Strändernas svall, en läsning som Monica också kommenterat, och mer förtjänstfullt, […]



Kommentera

