”Viktigare än betyg”

”Betyg och skriftliga omdömen bör självklart ha en roll i skolan. Men jämfört med utvärdering och återkoppling i vardagen är betygens roll kraftigt övervärderad.

Johannes Åman drar i dag i DN en parallell mellan skolarbetet och idrottandet. Det handlar i bägge fallen om att utveckla olika förmågor, och att den som försöker ”lära sig något vill veta hur det gick, om ansträngningarna gav något resultat”. Framgångar visar sig i resultaten, men den som idrottar nöjer sig inte med en utvärdering och återkoppling två gånger om året – som skolelevernas utvecklingssamtal/ betyg/skriftliga omdömen. Idrottsframgång kräver ”ständig utvärdering och ständig återkoppling”. ”Nyckelfrågan är inte: Hur långt? utan: Vad kan jag förbättra?” Har jag rätt ansats? Behöver jag styrketräna mer? Eller är det själva hopptekniken som behöver förfinas?”

Jag gillar jämförelsen med idrotten eftersom den är så tydlig, samtidigt som jag hellre skulle sett en annan. För idrotten handlar om tävlande och om att hela tiden bli bättre; springa fortare, hoppa högre, göra fler mål. Riktigt så behöver man kanske inte se på progressionen i skola och kunskap – nog är människa, kunskap och personlig utveckling lite större än idrottsframgångar? Men det spelar ingen större roll. För vad Johannes Åman skriver om är att skolans viktigaste uppgift är att utveckla den löpande dialogen mellan lärare och elever. Så sant!

”Det är roligt eller mindre roligt att vid skolavslutningen öppna betygskuvertet – däremot sällan ett ögonblick som skänker nya insikter.

Förhoppningsvis kommer artikeln i nätupplagan i morgon, än så länge går den inte att hitta.

*

Om vikten av att ge respons ( i svenskan) till elever har jag tidigare skrivit om här.

Comments
3 Responses to “”Viktigare än betyg””
  1. Morrica skriver:

    Det ena borde rimligen inte utesluta det andra, i en fungerande lärandesituation torde betygen bara komma som ett slags kvitto på den feedback eleven fått under året. Det är som du säger, inget speciellt utvecklande ögonblick när man öppnar sitt betygskuvert, och betyget är väl egentligen mer för nästa instans, är det inte? Jag är personligen fasligt förtjust i utvecklingssamtal och drar in eleverna på mitt arbetsrum för dylika minst två gånger per termin. Utvecklingssamtalets schemalagda lilla kvart ger utrymme för ett ostört möte mellan elev och lärare där man hinner säga en del av det man inte kan säga i klassrummet när tjugotvå till pockar på uppmärksamhet, och bidrar förhoppningsvis till att göra betygsöppnandet mer odramatiskt.

    Det är en viktig fråga du tar upp, som verkligen behöver talas om.

  2. Janis skriver:

    Morrica: Orden är Johannes Åmans (jag uppdaterar med tydligare citatmarkering) men jag delar åsikten.
    Som du säger, betyg ska vara ett kvitto på given feedback och är mer för nästa instans. Härligt att du är ”fasligt förtjust” i utvecklingssamtal och håller minst 2 per termin!
    Jag funderar på att aldrig betygsätta enskilda arbeteten, bara ge respons på styrkor och svagheter – och sedan tala i betygstermer endast under (minst 2!) utvecklingssamtalen. Många elever stirrar sig så blinda på de där bokstäverna att deras utveckling, eller färdighetsträning, liksom glöms bort.

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] från regering och opposition. Se exempelvis ChristerMagister, Tysta tankar, Lektorio, Metabolism, Blossing, Babels Torn och Anne-Marie Körling som klokt diskuterar problemen med omdömen. De har […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: