Min fria läsning. Del 2

Åsa Lindborgs Mig äger ingen (länk till SvD:s recension)

hade jag gått och suktat efter länge när den kom för bara 69 kronor på bokrean – vilken lycka! Och den var bra, helt fantastisk, faktiskt. Jag skriver inte mer; för fastän jag har många minnesbilder kvar på näthinnan, eller kanske mest en känsla av något både svårt och vackert och av något mycket välskrivet, har det flutit förbi alltför många andra texter i bokfloden som sköljt över mig denna vår för att jag ska kunna skriva på riktigt om min läsupplevelse.

Men kanske får jag skäl att återkomma en annan gång – det är spännande att det är Lindeborg och Alakoski som nu är ”mina” nya proletärförfattare (något jag tycker mycket om), att de båda är kvinnor, och att de båda skriver utlämnande men vackert om sina fäder (i dessa tider när alla spyr galla över alla, och lämnar en dålig smak i många munnar).

Kommentera

