Några tankar om Proust

När jag vid läsningen, för läser gör jag även utanför högskolans litteraturkurser, av Marcel Prousts bok ”Om läsning”, som för övrigt är väldigt liten och behändig, hade jag valt den för att jag ville se, nej uppleva, hur en litterär gigant sätter fingret på vad läsning är, vad läsning gör och hur han själv läser, i hopp om att jag en dag skulle kunna formulera det för mig själv, då utifrån min egen synpunkt, vilken ju så ofta är svår att få ner på papper, som ju är en fantastisk produkt som man gör av trä, men jag märkte under läsningen, vilken ägde rum på så vitt skilda ställen som i hemmets lugna vrå och i pendeltågets framrusande, att det var en långt mycket mer komplicerad bok än vad jag först trott, tror gör man ju dessutom mest i kyrkan, då författarens språk var långt mer ogenomträngligt än min sinnesstämning vid lästillfällena kunde hantera, detta på grund av hårda litteraturstudier vid högskolan under flera månaders tid, min förvirring och svårighet att följa med i författarens, som ju tillhör en av de man måste ha läst för att överhuvudtaget kunna kalla sig svensklärare, vilka brukar i lärarrum på flertalet skolor runt om i landet diskutera litteratur, (så det är för mig mycket viktigt att jag tillägnar mig denna sorts texter) resonemang, ledde till att jag började ifrågasätta mig själv som läsare.

***

Det jag helst av allt ville var ju att slöläsa. Eller, det är egentligen fel ord. Jag ville läsa och förstå utan att behöva stänga av allt annat. Men det gick ju inte. Jag bestämde för att vänta med att läsa Proust tills jag har gått i pension och kan sätta mig under ett äppelträd (på en väldigt mjuk sittdyna) i flera månader och bara… ja, fatta grejen.

Kommentera

