Min fria läsning – en följetong i sex delar. Del 1

Jag har läst massor denna vår, så klart, eftersom jag läst en kurs i litteratur. Men jag har också hunnit med en del personligt vald läsning, och det tänkte jag fylla några blogginlägg med framöver.  Som vanligt är det inga djupsinnigheter eller regelrätta recensioner, det finns det så många andra som gör bättre. Det blir mer av några personliga tankar runt en bok. Kul om någon blir inspirerad att läsa, kul om någon kommenterar sin egen läsning av nämnda bok!

Först ut är:

Khaled Hosseinis Flyga drake

”Alla” hade läst den och ”alla” talade om den, och då min mor sa att den var det bästa hon läst sen hon läste sin nummer ett-på-sin-privata-topp-tio-lista (Sinuhe egyptiern, också med på min egen bästa böcker-lista), så läste jag den också. Och det var en mycket fin och charmig historia om två afghanska pojkars barndom – men en bok som tappade fart när de blivit vuxna. Mer än så minns jag faktiskt inte längre, och då borde jag ju inte ens uttala mig. Men visst blev det mer ”film” än ”litteratur” på slutet, om ni förstår vad jag menar? Lite spännande, lite förutsägbart. Klickar du på boklänken hittar du andra, mer entusiastiska och antagligen mer rättvisa recensioner.

Hosseinis ”Tusen strålande solar” ska visst vara ännu bättre och den ska min mamma få i födelsedagspresent – och sen så kan jag få läsa den efter henne.

Jag tror inte filmen fick så värst bra recensioner, förresten? Men jag skulle ändå vilja se den – för drakflygningens skull. Det verkar vara en hel vetenskap hur man tävlar i drakflygning och det skulle jag verkligen vilja se hur det går till. Fast inga närbilder på när linan skär in i händerna, tack.

Kommentera

