Smädelse på hexameter

Uppgiften gick egentligen ut på att skriva 20-30 rader hexameter, men då vi har så mycket annat att göra drogs det ner till 6-7. Lika bra var väl det, för vi märkte att man inte orkar hålla en jämn kvalitetsnivå om man arbetar med fler än ungefär 10 rader i stöten. Inte ens Vergilius själv skrev ju mer än ett par rader om dagen, sägs det. Dessutom var vi fem personer som skulle skriva.
Valet att skriva en smädelse var inte särskilt svårt. Vi ville gå loss och ha roligt och leka med språket. Vi ville blanda högt och lågt. Dessutom ville vi skriva något som är användbart. Så vill ni, så får ni gärna smäda någon med den här dikten. Sedan får ni rapportera till oss hur det gick. Själva tänker vi använda den så ofta vi kan.

Så, här är alltså arbetsgrupp 2A:s bidrag till LITTERATUREN:

Tyst på dig tokstolle, nu är det vår tur att göra oss hörda!
Smädelser ständigt flödar ur avloppet du kallar munnen.
Inget du påstår har du belägg för, din smutsiga daggmask.
Kränker du oss som står för det rena och goda så får du
vara beredd på en hämnd lika hård som Akilles mot Hektor.
Mask är du, därför ska du klyvas itu av vår klinga!
Se, så starka och rena vi stått när du kastat din dynga.
Se, så vi skiner och lyser av gudarnas sanning och ära.
Du ska ringla tillbaks till kloakens eviga mörker,
där ska du bada i träck medan vi dricker nektar och honung.

Efter det skrev vi ett epigram (på versmåttet elegiskt distikon) av bara farten, men nu är det utifrån maskens perspektiv.

Epigram över en slusk
Vandrare, bringa till alla ett bud: Här ligger jag fallen.
Snackade mycket skit, vilar nu själv däri.

Comments
7 Responses to “Smädelse på hexameter”
  1. Mats skriver:

    Väldigt vackert och säkert lite nyttigt också.

    Kan du inte fuska och bara stoppa in nya ord i Odyssen?

    ”Sjung o gudinna om fimpen som brann hos Peliden Achilles”

    Förlåt – jag ska inte dra ner dig i mitt amoraliska moras…

    • Sofie skriver:

      Jag har en skoluppgift om smädedikter, alltså hur man kan använda den dikten i vår moderna tid. Har bra tips om var nånstans kan jag hitta sån info.?

      • Janis skriver:

        Tyvärr, jag kommer inte på var du skulle kunna hitta någon information. Men smädedikter kan man förstås dikta så snart man vill, jag kan tänka mig en massa företeelser och makthavare man skulle kunna smäda – möjligheterna ter sig oändliga!

  2. Janis skriver:

    Haha, amoraliskt moras gillar vi! Ser en Humphrey Bogart-Akillevs framför mig när jag läser din version av de berömda raderna. Coolt, liksom! Skråla gudinna om vinarn som rann-någonting, kunde vara en annan version.

  3. Lina skriver:

    Åh, härligt! Så jag längtar tillbaka till den kreativa metabolist-tiden (då det var lite mer ”go” i mig vill säga) =)

    Men nu är jag officiellt student igen sedan en vecka tillbaka, efter heltids(m)ammandet. Nya tider stunda!

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] är ju borta i covern, men inte i vår gamla smädesdikt. Postat i Janis, Litteratur. Taggar: Dimitrios Iordanoglou, Eyvind Johnson, Homeros, Iliaden. […]

  2. […] Varsågod och håll till godo: En användbar smädelse á la antiken! […]



Kommentera

