Granskning av skolsystem

Är det någon mer än P J Anders Lindner som läst studien How the world’s best-performing school systems come out on top? (Läs hans ledare, förresten)

I världens bästa skolsystem rekryterar man lärare bland de bästa universitetsstudenterna; det är svårt, fint och attraktivt att bli lärare. Man betalar rejäla ingångslöner (men inte nödvändigtvis höga slutlöner), och man ger lärarna mycket coachning och vidareutbildning. De bästa lärarna blir rektorer och lägger lejonparten av sin tid på att utveckla undervisningen; de sitter inte i kommunhuset på möte.

och

McKinsey kommer inte precis med något glädjebud till Sverige, som har lyckats utforma systemet nästan exakt som det inte bör vara. Här går drygt en sökande per plats på lärarutbildningen, att jämföra med 12–25 stycken per plats så sent som på 1980-talet. Intagningskraven och kraven under själva utbildningen är lika generande låga som ingångslönerna.

och slutligen

Efter sommaren kommer Sigbrit Franke med sitt förslag till ny lärarutbildning. Om hon inte får Skolsverige att kippa efter andan har hon tagit i för lite, och ändå är det inte nog: det tar ju åratal innan en bättre lärarutbildning gör avtryck på skolorna. Det behövs ett nationellt program, långt ambitiösare än lärarmiljarden, för kompetens- och löneutveckling.

Annonser
Comments
One Response to “Granskning av skolsystem”
  1. adjunkt skriver:

    P J är en tomte.

%d bloggare gillar detta: