CV-tips till kvinnliga lärare?

CV: Bäst!

”Alltså de här vetenskapliga och seriösa testerna som man kan göra på internet är ju fantastiska.”

Så kommenterar Sara på Saras betraktelser (en trevlig blogg jag just hittat fram till) ”personlighets-testet” ”What´s your names hidding meaning-quiz”.

Efter testet tänker jag på att det är ju väl känt att kvinnor har svårare än män att framhäva sig själv och sina bra egenskaper – så skulle man möjligen inte kunna ta med en så´n här vetenskaplig & seriös test i sitt CV? När man sitter där på anställningsintervjun och är blygsam och inte får fram hur bra (bäst) man är så kunde man dra fram testet ur bakfickan och säga: – Läs själva, jag är helt klart vad ni vill ha – in fact ”I´m wise, a natural leader and I understand more than most people” (till exempel).

Om testet stämmer? Förvånansvärt bra! Jag är ju alldeles, alldeles underbar! Nå, den som känner mig , eller har en allmän kunskap om en människans natur, kan nog bättre avgöra testets tillförlitlighet …


JANIS
You are fair, honest, and logical. You are a natural leader, and people respect you. You never give up, and you will succeed… even if it takes you a hundred tries. You are rational enough to see every part of a problem. You are great at giving other people advice.

MEN ALLTSÅ, nu blir jag ju nästan lite röd om kinderna, visst är jag schysst och klok och allt, men så här – svart på vitt – blir det nästan för mycket!

You are usually the best at everything … you strive for perfection.You are confident, authoritative, and aggressive. You have the classic ”Type A” personality.

MIN BLYGSAMHET tillåter mig inte att kommentera detta.

You are very intuitive and wise. You understand the world better than most people. You also have a very active imagination. You often get carried away with your thoughts. You are prone to a little paranoia and jealousy. You sometimes go overboard in interpreting signals.

ABSOLUT! Jag förstår verkligen det mesta om det mesta, det gör jag. Men jag är ingen besserwisser – jag har bara alltid rätt. Precis som jag alltid sagt. Och ja, lite drag av paranoia har jag nog – det kanske är en naturlig följd av min förträfflighet och Jante-lagen.

You tend to be pretty tightly wound. It’s easy to get you excited… which can be a good or bad thing. You have a lot of enthusiasm, but it fades rather quickly. You don’t stick with any one thing for very long. You have the drive to accomplish a lot in a short amount of time. Your biggest problem is making sure you finish the projects you start.

NÄMEN HALLÅ! Inte avsluta? Privat möjligen, men aldrig i jobbet! ”Dead-lines” och jag är som ler&långhalm! Dessutom rimmar det illa med rad 2 i testet – var inte det här ett vetenskapligt test?!

You are the total package – suave, sexy, smart, and strong. You have the whole world under your spell, and you can influence almost everyone you know. You don’t always resist your urges to crush the weak. Just remember, they don’t have as much going for them as you do.

FY! Krossa de svaga? Jag som är så snäll! Det är ju mitt mellannamn, för 17! Janis Snällis, that´s me! Däremot är jag inte sexig, eller artig så det stör. Nu börjar jag tvivla på det här testet …

PS

Gör en annan test på samma ställe – tills de ber mig om namn och adress och jag vet inte vad. Det är FBI, säger den konspirations-inspirerade sonen. Nä, det är nog bara ett samfund av något slag, tror jag – de väntar på frälsaren och tänker sig hitta denna på webben. De väntar på att det en dag plingar till i databasen: den rätta har gett sig till känna genom detta personlighetstest. Bara för samfundets vise män att ta adressuppgifterna och hälsa på! Med EURO, myrra och rökelser! Eftersom jag vet att jag inte är den de söker (fastän jag är så snäll!) får de inte mina personuppgifter. Men lycka till med letandet!

Comments
6 Responses to “CV-tips till kvinnliga lärare?”
  1. Sara skriver:

    Kul att du hittat till min blogg! Och vilken bra idé att ta med det där testet i sitt CV😉

  2. TeachGirl skriver:

    Nja, kanske inte FBI, men jag har för mig att Scientologerna gör några såna där personlighetstest på nätet. Kanske Tom Cruise dyker upp…?😉

  3. Janis skriver:

    Ja, just det – scientologerna! Tom Cruise… hm. jag kanske ska göra testet igen och fylla i alla uppgifter, ändå – jag skulle gärna se honom hoppa i min soffa!

  4. Lina skriver:

    Åh! Internettester är ju bäst! =)
    För något år sen trillade jag över ett som påstod att jag hade 143 i IQ (bara några få poäng från genistatus), och nog för att jag är bra men…

  5. Janis skriver:

    Jag tror det var ett mycket tillförlitligt test! Och nu som mamma – då har du passerat geni-gränsen med råge, då du utvecklat än fler sidor i din mångsidighet!

  6. CV och brev skriver:

    Finns många vägar till arbete. Testa cvfabriken, har hört att de skall vara duktiga…

Kommentera

