En lärarstudents dagbok 3

FRE-LÖR  v. 2

Dygnsrytm är viktigt! Ett gott råd till nya (och gamla) studenter: dela in dygnet i plugg-tid och övrig tid. Var sak har sin tid, och mer fritid och sinnesfrid får man om man uteslutande ägnar sig åt studierna på vardags-dagarna. Annars blir det bara plugg utspritt över hela dygnet och hela veckan och det är inte sunt i längden.

FRE 11/1, 2008

Ska ta ett tidigt tåg in för självstudier i lugn och ro på högskolan, men jag blir lite försenad när sonen ringer; han har ramlat och slagit sig och mamma rycker ut. Lite sympati och en stödjande hand och så kan gossen linka vidare till skolan. (Jag påstår att jag sprang T-gatan fram medan jag ropade ”tut-tut” som en ambulans, och gossen är inte riktigt säker på om jag skojar eller har skämt ut mig totalt).

Reder ut flera grammatiska begrepp i tystnaden i läsesalen, sen blir det en välkommen prat och mat-paus med L. innan seminariet kl. 13-15. Kul, men jag börjar reta upp mig ordentligt på att det ska bli en salstenta på denna översiktskurs med femmiljonertrehundranittontusen termer. What´s the point?! I dag reagerade vi som läst delar av detta tidigare i en annan kurs på sakfel, dessutom. Översikt innebär förenklingar som till och med kan bli felaktigheter för ingenting låter sig egentligen förklaras särskilt översiktligt.

Trött som en … ja, student med sömnbrist; det har blivit max fem timmars sömn per natt p.g.a. att jag inte kan sova normalt. Avslutar dagen med en match kl. 19, P96 vinner med 30-1. Vet inte vilken glädje som var störst: motståndarnas glädje när de satte en, eller vårt lags segerglädje. Men motståndarnas tapperhet i motgång är något att ta lärdom av!

LÖR 12/1

Två gånger har jag somnat normalt den här veckan (i st f att vara vaken till framåt 2 som under jullovet – men då har jag vaknat klarvaken i ottan i st). Nu vaknar jag kl. 4 – och pluggar grammatik! DÅ blir jag redigt trött och släcker 6,30 för att sova vidare till 11.30. Ingen ordning. Pluggar vidare efter mastig frukost, hoppar en P91-match och pluggar vidare till 15, sen tar jag helg och 17,30 är det juniormatch. Då blir det sport som inte är riktigt lika harmonisk och glad som när de yngre spelar. Ibland undrar jag varför jag sitter där på läktarn och är nervös eller arg på domarjä***n – varför utsätta sig för så´na känslostormar, frivilligt? Men för en i grunden sport-ointressad är det bra att ha något förhållande till sport – då jag kan prata sport med många elever, något jag inte hade kunnat utan övriga familjens sportvurmande. Sport eller musik är bra isbrytare. (En kille var så impad en gång av att tanten visste vilka ”System of a Down” var – men hallå, de är ju jättebra, det behöver man inte vara 14 år och iklädd t-shirt med tryck för att tycka!)

Kommentera

