En lärarstudents dagbok 2

urenkosdagbok.jpg ons-tors v. 2, 2008. Måndag-tisdag, då gjorde jag vad jag skulle, men onsdag-torsdag blev inte så effektiva som de hade behövt vara. Dels beroende på dålig organisation, dels på alla kringuppgifter som tar sin tid och dels för att det händer saker man inte planerat för.

ONS 9/1, 2008

Hinner med rätt tåg och är rätt klädd, 2-0 till mig. (Gick ut i långkallingarna i går morse när jag följde sonen till skolan och hade ingen tid att byta mina ”retro-leggings” till något mer passande. Men det var mörkt, tack och lov). Seminarium kl. 10-12 (med ännu fler termer, jösses, är vi uppe i 250 nu eller är det närmare 3767?!). Sedan spårade dagen ur när jag visserligen gjorde studentiga grejer, men ändå inte fick tid till det som behövdes. Köade först för att få ut ett par tentor (tack det gick bra och vad roligt det är när lärarna skriver riktiga kommentarer) och sedan tog det löjligt lång tid hemma att gå igenom kurslitteraturen inför nästa kurs och beställa valda delar över nätet. I stället för att traggla vidare med grammatiken hjälpte jag äldste sonen med hans skolarbete, och därefter gick skallen på tomgång så det var inte läge för något mer som krävde tankeförmåga. Bästa sättet att plugga är att sitta på högskolan, i tysta läsesalen, det får bli på fredag det! Och bästa sättet att ligga bra till med studierna är att prioritera rätt; att göra det viktigaste klart innan man går vidare till nästa, även om det nästa också är viktigt. Ligger nu efter med både inläsning av litteratur och grammatikpluggande. Blä!

TORS 10/1, 2008

Veterinärbesöket kl. 8,30 är ett måste och sedan sörjer vi hemma över att ett av våra små husdjur som vi var tvungna att ta bort. Lillkillen stannar hemma och vi äter lunch tillsammans och gosar med de två små återstående djuren som kanske undrar var deras syster tagit vägen. Tvättstugan klockan 12 är också ett måste (enda lediga tiden) och mellan tvätt-turerna övar jag mig på gamla grammatiktentor för att se var kunskapen brister. Ungefär överallt utom på satsdelar. Men när jag börjar sjunga högt (melodi Glöggen heter Blossa) om de intransativa och transitativa verben börjar i alla fall de sitta. Alltid något. Att hitta grammatiska fel och att skriva rätt är betydligt enklare än att förklara alla regler i grammatiska termer. Kan man få ta en ny kurs i det? Gör grammatiktentan jag inte gjorde när det begav sig och ser att jag skulle ha klarat den, även om det inte hade blivit något VG. Känns surt. Inte G:et utan att jag har tentan ogjord. För på omtentan kommer väl alla begrepp jag inte klarar. Vet inte hur många timmars studier det blev idag, men jag tycker i alla fall att jag kan klappa mig på huvudet för jag pluggar medan jag tröstar, tvättar, och konverserar familjen. Kvinnlig simultanförmåga! (Fast jag fuskade emellanåt när begreppen blev väl komplicerade för då satte jag öronproppar i öronen).

Kommentera

