En lärarstudents dagbok 1

mån-tis v. 2

Vad gör en student, idisslar slött eller pluggar hårt? Döm själva.

MÅN 7/1, 2008

Missar tåget för att den upptagne spärrvakten signalerar ”bara 2 minuter” när jag ska köpa nytt terminskort. Innan jag pungat ut med förfärliga 2360 spänn och spärrvakten minutiöst kollat studentleg och ID och fyllt i mitt personnummer på SL-kortet har tåget lämnat perrongen.

OK 2 timmars-föreläsning om semantik. Roliga malaporismer bl.a. His father was some kind of civil serpent och häftiga anagram astronomer – moon starer, conversation – voices rant on, desperation – a rope ends it. (Tenta-termerna är inte fullt så skojiga). Samma vanliga Ceasar Wrap på Sandy’s till lunch medan N. provar på något helt nytt. Tåget hem och så i säng en timme. (Halv två i natt gav jag upp tanken på att somna och tog fram en Asterix för att trötta ut mig.) På grund av dagsslöheten fick det bli kvällsläsning av den aktuella kurslitteraturen, semantik och kognitiv lingvistik. Synden straffar sig alltid.

TIS 8/1, 2008

8 timmars grammatikstudier, i soffan. Gör nästan alla kursens övningar, och svär över att jag har en tenta ogjord p.g.a. ohälsa före jullovet – lyckliga de som gjort sk*ten! Första gången jag ligger efter, men också den sista. Det finns verkligen inget som helst utrymme för att vara sjuk när man pluggar, det är galet, men så är det bara. Nachochips (!) till lunch, sköljes ner med non-finita relativa satser, mums! Jag ger upp 17,30 när jag kommer till intransitativa verb etc., förstår absolut ingenting och eftersom de engelska och svenska termerna inte överensstämmer kan jag inte reda ut vad som är vad. (Än mindre förstår jag nyttan och meningen). Inte lycklig, men nöjd med mig själv. Men det är mycket kvar att förstå och nöta in i skallen.

Kommentera

