Min höstläsning 4

Doyle, Fogelström och Lagercrantz

Nu har jag svårt att minnas; jag har läst massor, mer än vanligt på sistone. Eskapism i stora mått – tack till litteraturen som fått mig att ”överleva” november! Konstigt ändå att jag haft en sådan förkärlek för ”eländes-skildringar” nu när jag känt mig eländig …

80 romaner för dig som har bråttom av Henrik Lange

var i alla fall kul! På tre-fyra serierutor vardera sammanfattar han åttio romaner, både klassiker och nyare svensk skönlitteratur (INTE ”80 av de största verken ur litteraturhistorien” som det står på baksidan – för när blev t.ex. Liza Marklunds ”Asyl” upptagen i den kretsen?). Inte heller kan de sägas vara ”utmärkta sammanfattningar” av böckerna – det är mer humoristiskt än informativt. Fogelströms ”Mina drömmars stad” illustreras till exempel med 3 bildrutor med bildtexterna ”elände eländes elände”! Jag skrattade samtidigt som jag kände mig lite ”förnärmad”.

För Per-Anders Fogelströms romanserie ”Stad

är ju så oerhört mycket mer! Har just läst om de fem delarna, slukade den ena efter den andra. Den lilla människans livsvillkor i ett Sverige i förvandling, från 1860 till modern tid. Bättre historielektion om vad som format Sverige och nödvändigheten av sociala reformer kan jag inte tänka mig! Ska man bara läsa en del rekommenderar jag nog del 2. Tänk om någon tog vid där Fogelström slutade och skrev vidare från 1968, till nutid. Vem skulle kunna axla den manteln?

ISBN 9789146181507, En stjärna kallad Henry

Den lilla människan handlar också Roddy Doyles trilogi ”Den sista razzian” om.

Genom den fattige Henrys Smarts uplevelser tar vi i del 1, ”En stjärna kallad Henry” (1999), del av Irlands historia under tidigt 1900-tal i ; Henry är gatubarn i slummen, frihetskämpe i IRA, lönnmördare. ”En stort tänkt – och för den delen stort skriven – irländsk tragedi” skrev DN när det begav sig.

I del 2, Oh, Play That Thing (2004) flyr Henry till USA och träffar Louis Armstrong – det är jazz, 20-tal och den stora depressionen. När boken slutar är Henry 45 och ska vända tillbaka hem till Irland. Hoppas del 3 inte dröjer alltför länge! Jag fick läsa om ettan för att kunna läsa tvåan, och har nog ingen lust att läsa om de bägge inför läsningen av den tredje…

Mer läsning på temat ”elände”: Susanna Alakoskis Svinalängorna.

Här är ju faktiskt en bok i Fogelströms anda; arbetarförfattare skildrar livsvillkor för dem i samhällets botten. I ”Mina drömmars stad kommer” Henning till Stockholm 1860, och i Alakoskis roman är det den finska invandrarfamiljens 1960-tal. Vad jag tycker så mycket om i Fogelströms böcker är att han inte dömer de svaga, de misslyckade, de elaka. Och föräldrarna i Alakoskis dysfunktionella familj är heller inte demoniserade; de är dåliga föräldrar men de är människor, med fel och brister. Det är en nattsvart berättelse – men ändå inte svart. Om någon förstår vad jag menar. Mycket läsvärd är den i alla fall, jag tyckte mycket om den.

MIN FÖRSTA KRETS av Olof Lagercrantz (Memoarbok)

En helt annan barn- och ungdomsdomsskildring ger Olof Lagercrantz i Min första krets.

Levnadsvillkoren är helt annorlunda – men ändå kan inte livet sägas vara lätt för den bättre bemedlade. Jag tycker så väldigt mycket om hur Lagercrantz skriver, så jag ska inte solka ned det med att försöka skriva något mer om hans självbiografi (läs här istället). Kanske citerar jag honom någon gång i stället. Han har tankar om litteraturen och historien och människorna och allt är så klokt och vackert formulerat. Framöver ska jag införskaffa den här boken, och därefter ska jag minsann bli en Lagercrantz-läsare av stora mått; han har ju skrivit massor och jag har bara läst 2 (fast då har jag läst om dem ett par gånger vardera minst)!

Aho, Juhan. Järnvägen. 1978.Den sista boken för denna gång är Juhani Ahos Järnvägen.

En av finsk litteraturs klassiker, skriven 1882. Det är inte elände, men väl den lilla människans värld. Järnvägen kommer till trakten och den gamla gubben och hans gumma ger sig efter mycket funderande och stor tvekan iväg för att beskåda underverket. De har grubblat mycket över om hur tåget ser ut och hur det fungerar, och en dag ska de alltså ta en tur … Det är både komiskt och lite smått tragiskt, de är ju så förtvivlat ”narrow-minded” men det ger en en del att fundera över; moderniteten, samhällsutvecklingen, livskvalitet… 55 fina illustrationer var min Atlantis-utgåva försedd med.

Comments
5 Responses to “Min höstläsning 4”
  1. Monica skriver:

    Jaaaa! Jag har äntligen läst samma bok som du!! Alakoskis i och för sig… men ändå.

    Hur hinner du människa? Jag har kämpat med en novell i 3 veckor nu. En novell!

  2. Janis skriver:

    ”I och för sig” – hallå, inget fel med Alakoski!!!

    Hinner? Först och främst handlar det om att inte ödsla sin tid på ett aktivt liv såsom att motionera, t.ex. Och så är man minimalt social. Men mest handlar det om att läsa till långt in på småtimmarna så att man vaknar lika pigg som om man hade bankat hela jäv-a bokhögen i huvudet!

    Och sen har jag ju inte läst någon kurslitteratur på flera veckor, förstås. Inte ens den som jag borde ha läst. Vilket jag kommer att få äta upp på måndag.

  3. Atlantis serie… Jag har boken av Aho… ska läsa den. Köpte den för hur många år sedan som helst… tummar på den då och då. Nu är Atlantis serie ett minne blott… då var det en stor utgivning och jag tröttnade på layouten… men när jag ser den här i din blogg signalerar den kvalitet. Ska plocka fram den ur bokhyllan. Tack. Må gott. Anne-Marie

  4. Förresten… om jag får era adresser ska jag sända något om strategier för lärande som jag har skrivit. Ifall ni vill förståss?
    Anne-Marie

  5. metabolism skriver:

    Jättegärna, säger jag på allas våra vägnar! Jag skickar ett mejl! Jag läser Kiwi-boken, men det går långsamt – jag måste tänka så mycket … Mycket nyttigt för mig, och så skönt med eftertänksamhet än den slukarläsning som kurslitteraturen alltid ger upphov till, pga tidsbristen. Jag samlar på frågor jag kommer att behöva ställa till dig senare! /Janis

Kommentera

