Organisering!

skrivbord

Under en kurs jag läste fick vi läsa ”Överlevnadshandbok för nya lärare”. I den stod det att det var viktigt att organisera sina papper. En huvudpärm, en lektionsidépärm osv. Hur ska man sortera? Klassvis? Ämnesvis? Ska man göra flera kopior av en lektionsplanering som innehåller både dikter och muntlig framställning och sätta in under flera flikar?

Efter att ha gjort praktik och vickat så har jag märkt att alla gör ungefär likadant.
Plastmappar med klasslista och lektionsplanering.
Uppgifter, skrivböcker och andra lättare saker lägger man i locket på en kopieringspapperslåda. På lådans kant skriver man klassnamnet. När 7A har blivit 8A tar man en spritpenna med en starkare färg och gör om sjuan till en åtta.
Man har en hylla med böcker och pärmar. Man har ett särskilt ställe i hyllan där man lägger papper som man inte hinner sätta in i pärmen.
Bokhyllorna är alltid för fulla/för små, men det går in dubbelt så mycket som man tror om man bara vill.

Min framtida arbetsplats kommer alltså att se ut ungefär som din.

Bokhyllan på bilden är ett dåligt exempel. Jag får helt enkelt skylla på att den är tagen i slutet av en vårtermin, då mycket rensats bort. Den verkliga röran befann sig snett ner till vänster, utanför bild. Jag kunde inte backa mer.
Sen kan man ju också fråga sig om det är okej att jag springer runt på folks arbetsplatser och fotograferar…

Comments
2 Responses to “Organisering!”
  1. adjunkt skriver:

    Hehe…det där är väl inget. Ta alla pärmar på din bild och släpp dem från en rimlig höjd ner på skrivbordet. Sådan ordning är det på mitt skrivbord. Det som gör mig förbannad är att jag i den digitala tidsåldern hanterar mer papper än någonsin.

  2. Anonym skriver:

    Kul att läsa hur folk organiserar!

Kommentera

