Feedback ger bättre resultat än betyg

Under min VFU (verksamhetsförlagda utbildning, praktik i dagligt tal) har jag reagerat på hur lite respons eleverna får i svenskämnets skriv-moment: De lämnar in sin skrivuppgift och får den tillbaka betygsatt (eller med ett betygsliknande omdöme) samt några korta kommentarer om form, språk etc. Hur skrivutvecklande är det? Jag påstår att de allra flesta elever enbart intresserar sig för betyget, och ignorerar den kortfattade responsen. Och eftersom de inte skriver en ny version, lär de sig egentligen ingenting.

En debattartikel om betygen ger stöd för min övertygelse att skriva lär man sig bäst i en skrivprocess med utkast, respons, omskrivning. Systematisk bedömning (att visa på elevens starka och svaga sidor i relation till enskilda mål) och beskrivande feedback som riktas direkt mot prestationen (istället för som betygen som riktar sig mot personen) har i studier visat vara ett bättre sätt att lära (detta är ej specifikt för svenskämnet, men det är det jag fokuserar på här och nu).

Eftersom jag anser att skolans värdering av elevens kunskaper ska vara i syfte att utveckla elevens lärande, och inte i syfte att sortera eller disciplinera eleven, så hoppas jag verkligen att jag ska få möjligheten (inte minst tiden) och besitta förmågan att kunna tillämpa den formativa bedömning (bedömning som stöttar lärandet genom feedback) som debattörerna från Malmö högskola skriver om.

Och så önskar jag att lektionstimmarna i svenska vore fler på högstadiet (jag tycker faktiskt att de är ”skandalöst” få). Eller att timplanen var fri, så att skrivmomentet integrerades med SO-ämnen?

(debattartikel ”Avpolitisera betygen ingen lösning”, av Anders Jönsson och Gunilla Svingby, Malmö Högskola i ”Skolvärlden” nr 12)

Comments
5 Responses to “Feedback ger bättre resultat än betyg”
  1. Feedbacken på elevernas arbeten är den enda möjligheten till att visa vad skrivandet är – förmedlandet av mina ord till en annan – jag har tusen exempel på hur man ger detta i ett aktivt klassrum. Åh vad jag skulle ha välkomnat dig till mitt lärande rum. Anne-Marie

  2. Janis skriver:

    Det vore verkligen roligt att göra ett besök i ditt studierum!
    Men idag läser jag i din blogg om orden du ofta använder i klassrummet – och de får bli som en ordbok för mig för ett dagligt, alltid förekommande responsarbete! Tack! /Janis

  3. Du gör mig glad Janis… och du kommer lyckas med att gensvara eleverna…så fort jag åter har en tjänst…kom och ta med dig hela redaktionen… det skulle göra mig glad… och jag skulle få utbyta idéer med er…. Anne-Marie

  4. Janis skriver:

    Det vore roligt! /Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] vikten av att ge respons till elever har jag tidigare skrivit här. Posted in Janis, Politik, Skola, […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: