Min sommarläsning 1

Jag har kommit av mig alldeles i både bloggläsandet och bloggskrivandet. Skrivandet värmer jag upp inför höstens bloggande med att kommentera min läsning under sommaren. Deckare, realism, flummigt och barnbok blir det i del ett av två.

Stieg Larsson sträckläsnings-deckar-trilogi

”Män som hatar kvinnor”, ”Flickan som lekte med elden” och ”Luftslottet”. Jag är ingen deckarfantast; efter en tonårsvurm då jag plöjde Maria Lang och Agatha Christie har jag väl läst högst en om året. Men DN:s följetong av den tredje Stieg Larsson-boken fick mig fast, så jag lade ner tidningsutgåvan och började sträckläsa del 1, del 2 och del 3 i bokform i stället. Sådan inverkan hade inte Mankells (den om aids) och Liza Marklunds (Nobels testamentet) DN-följetonger somrarna innan. Men Stieg Larssons deckare, de var bra de!

Maja Ekelöfs underbara ”Rapport från en skurhink”

Läser städerskans, senare prisbelönta, bok från 1970 (nr 91 på århundradets mest betydelsefulla svenska böcker enligt  Röda Rummets omröstning 1998 ser jag när jag googlar!). Den är lika underbar som jag minns den; vilken oerhörd kraft i en skenbart enkel dagbok, vilket mänskligt patos i beskrivningen av en låglöneslitandes människas vardag. Jag har aldrig egentligen haft några idoler, men skulle jag utnämna en så skulle det vara Maja Ekelöf! Mitt i ett hårt liv med många svårigheter engagerar hon sig i omvärldens problem, i alla de stora världsfrågorna.

Joan Didions sorgbearbetande ”Ett år av magiskt tänkande”

När hennes make dör efter 40 års äktenskap skriver Joan Didion om sin sorg och om deras liv tillsammans. Det är en bra bok, men jag förmår ändå inte engagera mig riktigt. Kanske en annan gång – var bok har sin tid. Det har jag upptäckt fler än en gång, att en omläsning av en bok sällan eller aldrig är den samma som den första läsningen.

Ali Smiths stundtals lysande, stundtals spejsade ”Jag är allt du drömt”

Jag erkänner att jag sätter större tilltro till de stora dagstidningarnas recensenter, och brukar vara skeptisk till när X-köpings Allehanda lovprisar en bok. Så när baksidestexten citerar Helsingborgs Dagblad: ” … så här kan man skriva. (…) När man tar skriften på allvar” är jag lite skeptiskt. Men boken erhöll Whitbread-priset och vad vet jag, och handlingen lovar ju gott, så jag sätter  igång att läsa. Stundtals är den lysande, absolut, men stundtals är den – bara för mycket. ”Kaotiskt lössläppt”, tror jag Jonas Thente någon gång sa kännetecknade ”den kvinnliga litteraturen” (hm). Men det är inte kaoset jag har svårt för – det är att jag inte fattar poängen. Vem är hon, hon som kommer in i familjens liv, varför gör hon vad hon gör, och framför allt: varför har hon en så stor effekt på dem? Det går inte fram till mig; jag tycker, när jag läst färdigt att allt varit yta, jag saknar ett djup. Eller så är jag bara dum, och förstår inte om inte allt är noga beskrivet i detalj? SvD:s recensent fattade antagligen mer.

Michael Morpurgos charmiga barnbok ”Kensukes rike”

10-årige sonen gillade boken så bra så han köpte en till sin kompis i present också. En  liten pocketbok med en Robinson Crusoe-historia, med karta över ön som sig bör, och fina loggboksteckningar. En fin berättelse – för barn i alla åldrar. Jag tror den skulle gå hem hos en tonåring till och med – öde-ö-temat fascinerar väl i alla åldrar.

Comments
3 Responses to “Min sommarläsning 1”
  1. Anneli skriver:

    Roligt att läsa vilka böcker du läst över sommaren. Har själv läst nästan sju – är nog rekord; om man inte räknar tiden då jag avgudade kittyböckerna och kunde läsa en på bara några timmar.

    Har för övrigt tänkt att vara lite ”duktig” och åka till skolan nästa vecka och fixa med registrering samt låna lite kurslitteratur och börja plöja.

    Hoppas du och dina medarbetare här på bloggen har ett härligt sommarlov! 😀

  2. Monica skriver:

    Vad bra du är Janis! Själv tog jag mig igenom Zadie Smiths ”On Beauty” (Jorå, på engelska) och jag kan inte riktigt släppa taget om den ännu. Familje- och släktkrönikor brukar ju vara smockfulla med karaktärer som man behöver tid att bearbeta. Jag måste läsa om boken om ett tag för att se hur jag landar i den då.

    Nu har jag snart kommit in i Lagerlöfs ”Jerusalem”. Alltså… Selma. Vilken författare!

  3. metabolism skriver:

    Lycka till med ”Othello”, Annelie – jag ska också börja så snart jag kan/orkar! Jag är för snål att åka in till skolan innan jag måste fastän det vore kul att hämta ut förra terminens arbeten som ligger kvar. (Varför gäller det nya SL:s 4 mån-terminskort (tack, äntligen!) från den 1/9 när terminen börjar den 27/8?)

    Ja, Selma, ja, Monica. När jag dammar bokhyllan och ser ”En herrgårdssägen” (så heter den väl?) blir jag alltid sugen på att läsa mer. Varför finns det så oerhört mycket böcker, man kommer ju aldrig att kunna läsa allt man vill läsa! Särskilt inte när man ödslar bort sin tid på mindre bra/dåliga böcker. Från och med nu ska jag bli en som struntar i böcker om de ännu inte känns bra vid sidan femtio! Uuuh, ett stort personlighetsförändrade steg för mig!

    Ta tillvara på de sista två veckorna, tjejer! Må solen lysa på er, och låt bastuvärmen försvinna! (jag håller på att smälla av av klibbigheten!)/J

Kommentera

