Lästips II – ungdomslitteratur (kanske i undervisningen)

Tittar än en gång i backspegeln för att tipsa (eller o-tipsa=närapå avråda) om böcker jag själv läst under den senaste tiden (under våren). Eftersom jag läser mer än tipsar blir det fler titlar på en gång, precis som förra gången.

Lästipsen handlar om ungdomsböcker – men det vet ni väl: bra ungdomsböcker har ingen övre åldersgräns!

Ungdomslitteratur:

The Curious Incident with the Dog in the Night-time/Den besynnerliga händelsen med hunden om natten,  av Mark Haddon

En mycket originell och bra ungdomsbok – och strunt i att det är en ungdomsbok, för den går precis lika bra att läsa för äldre! Christoffer, bokens huvudperson, är 15 år och autistisk med Aspergers syndrom. Berättelsen börjar med ett besynnerligt hund-mord och vi får sedan följa händelseutvecklingen – som lika mycket handlar om Christophers relationer som hundmysteriet. Ytterligare en dimension är att man som läsare får uppleva världen genom Christophers ögon – genom hans superlogisk-matematiska, osociala, tvångshandlade sätt att vara.

En bok jag absolut vill använda i min undervisning – i svenska eller engelska. Även engelska, ja, för den är mycket lättläst, vilket gör den bra för i läsning i helklass. Men främst väljer jag den för alla teman man kan diskutera i klassen. Vad som är ”normalt” och  ”onormalt”, inte minst.

The House on Mango Street, av Sandra Cisneros

Små underbara historier om livet på Mango Street, en gata i de latinamerikanska kvarteren i Chicago. Roliga och sorgliga berättelser varvas, med Esperanza som berätterskan – Esperanza som vill något mer och något annat än vad hennes uppväxtvillkor vill ge henne. Rekommenderas varmt – och detta är också en bok att använda i undervisningen – även här finns många teman att samtala och skriva om – hem, identitet, tillhörighet, vilja. Bland mycket annat. Och språket – det i sig är lektionsinnehåll så det räcker och blir över.

The Catcher in the Rye/Räddaren i nöden, av J.D. Salinger

Undrar om Folkpartiet skulle ta med denna kultroman från 50-talet i sin litterära kanon för skolan? Om inte, så vore det en grov miss. Läser den för tredje gången, den här gången på engelska – och den blir tamej 17 bättre för varje läsning. Och använder man den i sin undervisning så har man teman med relevans till tonårstiden, yes, sir – även om den handlar om Holden Caulfield, en överklasskille som mår dåligt så långt tillbaka som på 50-talet. Brytningspunkten mellan ungdoms- och vuxenvärld är lika jobbig nu som då, även om sex inte längre är speciallt tabu, och mycket få svenska ungdomar lyssnar till jazz på rökiga New York-barer. Tror ändå att detta är en bok man gillar eller inte gillar, så att läsa den i helklass skulle jag nog inte rekommendera. Även om jag vet att det görs, sedan länge och över hela världen.

Good Night, Mr Tom/God natt, Mr Tom, av Michelle Magorian

Det här är en bok som älskas av många – men inte av mig. Liten pojke flyttar ut på landet för att undkomma Andra världskrigets London-bombningar – och sin elaka mamma. Får en fristad hos snälla gamle Mr Tom. ”Oförglömlig berättelse i traditionell engelsk stil”, skriver barnboken.nu, men för mig känns den lika passé som när jag läste om ”Anne på Grönkulla” – älsklingsbok i barndomen, pekoralvarning i vuxen ålder. Döm själva. Rekommenderas hur som helst inte att läsas på engelska i undervisningen om inte samtliga elever är väldigt duktiga i engelska. Dialogen är på dialekt, många föremål som omnämns är ålderdomliga, långa, sega transportsträckor blir ännu  längre och segare på engelska. Äsch, nu blev det en sågning, fastän jag hade tänkt undvika det. Då kan jag lika gärna fylla på med att jag tycker det är dåligt val av bok för äldre tonåringar – p.g.a. den dåliga igenkänningsfaktorn – ska man läsa med tonåringar i skolan så finns det så många andra och bättre böcker. Det har trots allt skrivits en hel del sedan 1981, klassiker behöver inte alltid vara bäst.

Comments
One Response to “Lästips II – ungdomslitteratur (kanske i undervisningen)”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] besynnerliga händelsen med hunden i natten” av Mark Haddon som jag skrivit om tidigare (här).  Både film och bok ger ändå en insikt i syndromen men främst i det att vi alla är både så […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: