Den tänkande läsaren – tonåringen

Apropå att jag tycker till om vad som är bra läsning i skolan saxar jag från något jag skrev en gång, för att förtydliga vad jag menar är läsning som är relevant för tonåringar. (Jag tycker inte alltid bara, ibland har jag faktiskt grundat det i något… och tänkt till.) 😉

I Appleyards studie av de olika läsåldrarna ses den 13-18-årige läsaren som ”den tänkande läsaren”.

 Det är en läsare som söker engagemang och identifikation med karaktärerna, realism i berättelsen och en bra berättelse som får dem att fundera. I tonåren läser ungdomar för att få hjälp med att känslomässigt bearbeta adolescensen och vuxenblivandets problem, skriver Boëthius. Karaktärerna ska vara flerdimensionella, berättelsen ska spegla läsarens erfarenheter och läsarens ska kunna reflektera över karaktärerna och jämföra dem med sig själva. Den tänkande läsaren vill genom läsningen få hjälp att förstå problemen och möjligheterna i sitt eget liv. Realismen får gärna spegla de mörka sidorna av livet, och läsaren vill läsa om personer i sin egen ålder.

* * *

 Läsning i skolan riskerar ofta att göra mer skada än nytta  – det gäller att inte glömma bort vad som är det väsentliga med litteraturen: läsupplevelsen! Till exempel ”trösten, igenkänningen och självspeglingen” som Marcus Birro skrev i Aftonbladet Debatt idag. Om man försöker välja böcker med teman relevanta för ungdomar tror jag man är en bra bit på väg att göra läsningen till något annat än ett tråk-moment; läs och besvara frågor. Jag menar inte att man ska välja vad som är populärt bland ungdomar – lärarens uppgift är ju att visa på den mångfald som finns i litteraturen och ge ungdomarna andra läsupplevelser än de de kanske själva väljer. Man behöver inte läsa Pojken som kallades Det”! Man behöver heller inte välja bort ”svår” litteratur – för man finns ju där som guide i ett boksamtal där läsupplevelsen samtalas om, i dialog med andra.

(Den förfärliga (citat Janis) boken ”Pojken som kallades Det” har vi avhandlat tidigare, här  och här. )

Fotnoter:

1) Appleyard: Becoming a reader. The Experiance of Fiction from Childhood to Adulthood”, kap. 3, 1991

2) Ulf Boëthius: i ”Kontrollerade njutningar – ungdomen och de litterära texterna”  i ”Unga stilar och uttrycksformer”, 1992

Annonser
Comments
2 Responses to “Den tänkande läsaren – tonåringen”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] tidigare skrivit om vad som engagerar främst unga läsare – de realistiska eländesskildringarna (här och här t.ex.). I en kort notis i DN 6/9 skriver Jonas Thente om det som kallas […]

  2. […] Just så! Det är förstås själva grundidén med litteratur-undervisningen i skolan– att låta eleverna möta andra världar och andras tankar – och sig själva. Att detta endast skulle kunna i den litteratur Hägg åberopar är ju rent sagt löjligt! De svenska klassikerna är inte per automatik de bästa att arbeta med i skolan. Tvärtom är nog (skolans undervisning i) många klassiker orsaken till ett dödat läsintresse! En lärares uppgift är inte densamma som för litteraturhistorikens, eller litteraturvetarens. Tids nog söker den djupt litteraturintresserade vidare, och hamnar förhoppningsvis på universitet. Men innan dess handlar det om att väcka elevens LÄSLUST, något som är långt ifrån självklart. Läsningen i skolan ska inte på något sätt trivialiseras, den ska vara något mer än tidsfördriv i skolan (det låter hårdare än jag menar). Läsning i skolan ska vara möjligheten till ett möte med det annorlunda, och det handlar om att söka efter mötet mellan elevernas egna erfarenheter och de nya erfarenheter skolan kan ge dem. Detta möte sker sällan bäst i mötet med klassikerna. Det handlar inte bara om det ålderdomliga språket eller formen, utan  även om möjligheterna till identifikation. Klassikerna står tyvärr allt för ofta långt ifrån elevernas egna erfarenhet (om ungdomar och läsning har jag tidigare skrivit här).  […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: