Elva svanar i min lägenhet

Elva svanar i min lägenhet

De är så snälla, ställer inte till något förtret

Jag matar dem med dagsgammalt bröd

som jag får från bagaren på hörnet, han tror jag är i nöd

Han undrar oroligt om jag inte behöver något mer, utöver

– Nej, tack med salami och en flaska rött har jag allt jag behöver!

När elva pippifåglar blir lite busiga och vill leka

då skäller jag och hotar på låtsas att jag dom ska steka

Men dom vet att jag bara skojar, och trumpetar och skränar

det är därför jag dom på att hålla näbben tränar

För att få en svan att vara tyst krävs mycket tålamod

Det är olika knep och en mycket lång instruktionsperiod

Man börjar så lätt med att knyta gummiband om näbben

nåja, hur det vidare går till kan man läsa mer om på webben

Varje dag ska de alla bada, två åt gången får plats i karet

– Hur lång tid det tar? Sju blöta timmar är svaret

Sen är det läggdags för oss alla, jag sover i sängen, svan nr 1 intill,

svan nr 2-7 i extra våningssängen, 8:an till 11:an inte alls sova vill

Ja, att Verkligheten överträffar dikten! kan ni läsa här.

Comments
3 Responses to “Elva svanar i min lägenhet”
  1. Lina skriver:

    Åh!

    Jag blev också otroligt inspirerad av svanarna! På text-tv stod det ”hon tyckte nog om dem på sitt eget vis”… =)

    Ska vi använda din poesi som bas och knåpa ihop en bilderbok på temat?

  2. j skriver:

    That wld be lovely!

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] är en metabolism-favorit, och tidigare inlägg om svanarna kan bland annat läsas här och här. Posted in Lina, […]



Kommentera

