Gymnasieval – att välja förnuftigt eller med hjärtat?

En mig närstående ung man som ska välja in till gymnasiet tvekar mellan samhällsvetarlinjen och medialinjen.Den första känns mer ”förnuftig”, den andra intressantare, roligare.

Vad ska man välja, hur 17 ska man resonera?Intressant läsning, som jag kan koppla både till min roll som ”rådgivare” och till mina lärarstudier hittade jag på www.kollegiet.se (där det fanns massor av intressant läsning):

Under rubriken ”Visuell förmåga blir viktigare än att kunna stava” (hm, lite ”rött skynke” för svensklärare) handlar det om vikten av att stimulera elevernas visuella läskunnighet och om inlärning; ”vilket är det bästa sättet att lära sig något? Att traggla och nöta in saker, eller kreativa processer i mer lustfylld form?” Ja, jag antar att det tragglas mer på samhällslinjen, och att media innehåller mer kreativitet och lustfullt lärande. Ett poäng till medialinjen.

En annan sak jag skriver under på är elevens ”möjligheter att visa upp sina resultat – eleverna ska hela tiden berätta för andra vad de gör i form av utställningar och andra former av presentationer”. Absolut, du skriver eller producerar för att andra ska ta del av dina tankar, ord, bilder etc. – och mycket av det så viktiga meningsfulla försvinner när du producerar enbart för lärarens ögon och betygsbedömning. Och på medialinjen skapar du, tillsammans med andra, för andra (och för dig själv) i mycket högre grad än på samhälle – tror jag. Ett poäng till till medialinjen.

I artikeln ”Skolsystemet hör hemma i 1800-talet”, kallar James Paul Gee skolan för en ”1800-tals-institution som försöker undervisa 2000-talets barn”. Han förespråkar datorspel och utan att ge mig in i den diskussionen, så citerar jag något jag själv upplever starkt: ”Undervisningen i skolan ger ofta en alltför stor mängd information utan vare sig sammanhang eller konkretion”. Här kan jag också relatera mediautbildningen till det han säger om vad man lär sig när man spelar datorspel: ”Här rör det sig om situerat lärande, det vill säga att man lär sig genom att utföra konkreta uppgifter i ett verkligt, eller snarare, verklighetsnära sammanhang. Därför blir det nödvändigt att försöka förstå hur de olika delarna hänger samman och vad som krävs för att nå fram till målet. När man spelar ett datorspel, lär man sig efterhand, genom sina upplevelser, att förstå det hela inifrån – annars blir det omöjligt att klara uppgifterna.” På media arbetar man med ljud, bild, skrivande, och allt vävs in i varandra; hantverket, samhällsfrågorna, kommunikationen. En poäng till till medialinjen.

Men … ändå – vilket smäller högst? Kreativitet eller ”förnuft”? Med andra men lika viktiga kriterier är det samhällslinjen som får poängen. Mycket funderande återstår innan valet ska vara klart den 15/2! Mina sympatier går till alla unga människor som ”brottas” med sina gymnasieval!

Comments
3 Responses to “Gymnasieval – att välja förnuftigt eller med hjärtat?”
  1. M skriver:

    Som vän av medieprogrammet kan jag ju bara säga följande:
    1. Medieprogrammet blir vad man gör det till. Vill man bli vis får man hitta egna sätt att nå dit. Själv hade jag trötta lärare i kärnämnena och då fick jag själv hitta på saker för att inte dö av tristess.
    2. Man får högskolebehörighet.
    3. Man får jobba under press. Egna initiativ, förmåga att hålla deadline, kreativitet och andra bra saker får man lära sig.
    4. Medieprogrammet har dåligt rykte. Kanske för att det inte är de skarpaste knivarna i betygslådan som hittar dit. Det är väl symptomatiskt för mer praktiska program.
    5. Mediebranschen är svår att komma in i, så de flesta som går där (nu är det mina personlig erfarenheter som pratar) jobbar inte med media.
    5. Jag tror inte att jag varit sån som jag är idag om jag inte gått medieprogrammet. Där fick jag öva mig på sånt som jag inte gjort förut, för sitta ner och vara tyst kunde jag ju redan. Hade jag gått SP så hade jag nog varit mer byråkratisk. Men det är ju bara jag.

  2. j skriver:

    Ja, du är ju en god garant för programmet, du kloka människa, tack för feedback!

  3. Lina skriver:

    Jag har, efter noga övervägande, utvecklat en teori om gymnaiseval.

    Det absolut viktigaste är att man går ett program som man tycker är kul/trivs med. Det ska vara ett program man uppfattar som ett val, och inte någonting man förpassas till för att ingen annan vill ha en. Man lär sig ju också bättre i en miljö som man uppfattar som meningsfull.

    Om programmet representerar en branch på ned- eller uppgående verkar helt irrelevant. De flesta pluggar (som jag upplevt det) inte vidare inom det området de läst på gymnasiet. Det viktiga i detta sammanhang blir alltså vilken behörighet utbildningen ger, och man bör då sträva efter att få högskolebehörighet för att senare kunna välja utbildning/yrke relativt fritt. Själv valde jag mellan naturvetenskapen och samhällskunskapen och fastnade till sist för naturvetenskapen eftersom att jag inte kunde utesluta möjligheten att jag skulle få för mig att jag exempelvis ville bli läkare senare. Så länge programmen man väljer mellan båda erbjuder en behörighetsnivå man kan acceptera hänvisar jag alltså tillbaka till punkt 1: ha roligt.

    Alltså: i valet mellan samhällskunskap och media vinner det alternativ som framstår som det roligaste sättet att tillbringa de kommande åren på. Media? Kreativiteten på programmet kanske kan göra att saker som förefallit helt ointressanta plötsligt blir relevanta/meningsfulla… Men samhällskunskapen kanske har andra fördelar: roliga kompisar som väljer det programmet, tillgång till gym eller vad vet jag (de kan tydligen locka med vad som helst nu för tiden=))

    Slutsats: välj det som verkar kul och byt om det går åt helvete. Om jag inte minns fel är dessa två program något sånär utbytbara om man inte gått mer än ett år; många grundkurser som man läser först är samma. Och många byter inom det första året, man blir ingen ensam skummis om man vill göra det.

    Lycka till (till pojken)!

Kommentera

