Inför förbud mot modersmål!

Gustav Adolfskolan i Landskrona har infört ett förbud mot att prata andra språk än svenska. Detta för att förhindra bråk och trakasserier. För att stämningen har blivit så dålig.
*
I ett avsnitt av TV-serien Jackass deltar två av killarna i boxning på styltor. När den ene inser att han är på väg att förlora drar han till med ett tjuvknep och lyckas vinna matchen. En av åskådarna säger besviket: ”It was the last act of a desperate man”.
Det är lite så det verkar med förbudet mot att prata på ett annat modersmål än svenska. Jag förstår att det här är sista halmstrået. En sån här idé realiseras inte förrän alla andra idéer har gått åt helvete.
*
Ett klassrum i en Stockholmsförort 1995
I klassen finns inte en enda elev med annat modersmål än svenska. Men det är ändå lite stökigt. Surrigt. Kanske blir det så i en 4-6:a där elevernas mognad varierar. Det är speciellt en av killarna som stör, en sexa. Han är snyggast i klassen. Han är också tuffast och tycker förmodligen att han gör ett rätt bra jobb med att försöka ersätta de förra killarna i sexan. Han knuffas, slåss, fryser ut folk, retas och stör.
Läraren börjar bli lite trött.
Hon tar därför till ett klassiskt lärarknep.
”The last act of a desperate man.”
Hon sätter den stökiga killen bredvid den tysta duktiga tjejen.
Bredvid mig alltså.
Det tar två dagar ungefär, sen är han uttråkad. Han vänder sig mot mig, som är full av beundran samtidigt som jag är lite rädd för honom. Han ser mig rätt i ögonen. Mitt 11-åriga lilla hjärta slår snabbare. Vad ska han säga? Kanske att jag är schysst.
Han lutar huvudet i handen och säger: ”Vet du om att du är ful. Dina ögonbryn växer liksom ihop.”
Mitt hjärta har slutat slå. Hans röst ekar i mitt huvud. ”Vet du om att du är ful?”.
Nej, det visste jag inte. Men nu vet jag det.
*
Om.
Jag hade sluppit gå till min mamma och be henne plocka mina ögonbryn.
Jag hade inte behövt bli så ledsen.
Min självbild hade inte brakat ihop.
*
Om min lärare bara hade förbjudit oss elever från att prata på vårt modersmål.

Comments
5 Responses to “Inför förbud mot modersmål!”
  1. j skriver:

    VIlken underbar berättelse – och koppling till att prata på modersmålet! Tänk att jag så ofta får både ett stort leende och en tår i ögat när du skriver!

  2. Magistern skriver:

    Jävligt bra!

  3. Lina skriver:

    Just det!

  4. M skriver:

    Tack! I nya nyumret Skolvärlden står det följande på framsidan: ”Tala sitt eget språk förbättrar elevers resultat”.
    Jag hoppas att Gustav Adolfsskolan tar sitt förnuft till fånga.

  5. Anonym skriver:

    Bra formulerat! En riktig tankeställare som kommer att hjälpa mig vid framtida skoluppgifter. Tack för inspirationen.

Kommentera

