Joe Hill 19 november, 1915

I dag är det 91 år sedan Joe Hill, arbetarorganisatören och -sångaren avrättades i USA. Minns inte var jag lärde mig sången, men jag nynnar den än ibland:  ”Jag drömde om Joe Hill i natt, livs levande minsann/ Jag sa till Joe, du är ju död/Jag lever än sa han, jag lever än, sa han.”

Det var han som uttalade ”Don´t mourn – organize”, en uppmaning mer aktuell än någonsin, med de nya, blåa vindarna inom arbetsmarknadspolitiken.

Efter hans död spreds hans aska för vinden, och det är en vacker historia med en vacker dikt (som jag saxar från amerikanska fackföreningsrörelsens hemsida):

(…) the body was cremated and the ashes mailed to IWW [Industrial Workers of the World] locals in every state but Utah as well as to supporters in every inhabited continent on the globe. (…) all the envelopes were opened on May 1, 1916, and their contents scattered to the winds, in accordance with Hill’s last wishes, expressed in a poem written on the eve of his death:

My body? Ah, if I could choose,
I would to ashes it reduce,
And let the merry breezes blow
My dust to where some fading flowers grow.

Perhaps some fading flowers then
Would come to life and bloom again.
This is my last and final will.
Good luck to you.

Comments
2 Responses to “Joe Hill 19 november, 1915”
  1. L skriver:

    Men frågan är om all aska verkligen flög för vinden… Innehållet i ett av kuverten ska ha sparats (IWW:s Englandskontor?), för att sedan ha sköjts ned med fackföreningsöl av Billy Bragg för några år sedan… Allt enligt det lokala kontorets önskan förstås.

    Joe Hill lever då vidare genom Bragg, som väl får stå för en del av dagens organisering irl.

    Sant? Makabert? Många frågor väcks… =)

  2. j skriver:

    Oj, då! Ja, makabert, tycker då jag. Dricker man öl så rinner det så småningom ut … och det är ju en viss skillnad på att strilas ut och spridas ut… ”sends shivers down my spine”

Kommentera

