Kristina Lugn in i Svenska Akademien!

[Här hurrades ursprungligen för Kristina Lugn tills halva textinlägget försvann … Jag kopplade på något vis metabolisms morbida sonetter till en dikt ur Kristina Lugns ”Hundstunden” här nedan, och påstod att det fanns ett visst släktskap – utan några andra jämförelser i övrigt; jag skulle inte drömma om att jämföra sonetterna med Lugns alster!  Jag kunde ha valt att ta bort hela inlägget, men dikten är så förbaskat bra, så den får stå kvar:]

”Först sparkade hon mig i magen./Sen tog hon fram borrmaskinen./Sen tog hon fram slipmaskinen./Sen tog hon fram slaskhinken./Sen tog hon fram köttkvarnen.

Sen sa hon att hon vigt hela sitt liv år jordbrukspolitiken./Sen tog hon mina händer./Sen spikade hon fast dem i sänggavlarna./Sen tog hon mina fötter./Och kysste dem.

Hon kysste mina fotvårtor./Sen sa hon att somliga har välsignats med känsliga fotvårtor./Sen sa hon att jag inte var en av dem.

Sen hämtade hon gräsklipparen./Sen skrek jag inte mer./ Jag lät blodet rinna./Jag bara lät mitt blod rinna helt enkelt.

Det bara rann och rann./Ut ur mig./Bort med mig./Jag försvann./ Jag blev borta. /Jag var hemsk att skåda.

Jag blev fullständigt likgiltig. Jag blev fullständigt likgiltig för det löjliga. / I hela situationen.

Att jag dog. / Att jag bara dog helt enkelt./ Utan att ha fått någon familjerådgivning.”

Comments
One Response to “Kristina Lugn in i Svenska Akademien!”
  1. Mathias skriver:

    Va?!?

    Kristina Lugn, ojoj, nu får herrarna blåsigt i korridorerna…
    Hm, men, jo, det är bra.

    Haha. Lustigt i alla fall.

Kommentera

