Dagens individualism – gårdagens expressivism

Jag lärde mig något nytt i dag: tanken om att vi ska förverkliga oss själva är mycket äldre än vad jag trodde. Självförverkligande är inte ett uttryck endast för 2000-talets ego-människa, utan redan på 1700-talet var man inne på detta, men då med ett mycket mer tilltalande tänk.

Johan Gottfried Herders (1744-1803) expressivism:

Varje människa är mänsklig på sitt sätt: Alla har ett mål att sträva mot. Vi måste finna detta mål för att förverkliga oss själva. Ett sätt att hitta dit är att studera våra uttryck; när känner jag mig autentisk, i vilka situationer är jag sann och äkta?

Kommentera

